Amsterdam zet vaart achter IJ-plannen: eerst fietsbrug, daarna snel besluit over tweede brug

Amsterdam zet definitief in op een fietsbrug over het IJ aan de oostkant van station Amsterdam Centraal, zo is vandaag bekendgemaakt. Ook wil het gemeentebestuur de procedure versnellen voor de aanleg van een tweede verbinding met Amsterdam-Noord, maar dan aan de westkant van de stad. Het ligt voor de hand dat dat ook dat een brug wordt.

Artist's impression van het IJ in Amsterdam met fietsbrug ten westen van Centraal Station. Ontwerp: André Langenberg, Joost Vorstenbosch en Harvey Otten. Beeld Xoomlab/Dimitri Langereis

Begin dit jaar koos het gemeentebestuur als voorlopige optie al voor de zogenaamde Javabrug, aan de oostkant van de stad. Daarna mochten belangenorganisaties, bedrijven en burgers reageren op de plannen. Daar werd massaal gebruik van gemaakt, blijkt uit de circa 2700 reacties.

Amsterdammers klaagden het meest over de lange tijdsduur van het project. De eerste brug is op z'n vroegst pas in 2025 klaar en het besluit over een tweede verbinding zou pas in 2026 vallen. Daarom heeft de gemeente het bouwbesluit over de tweede verbinding nu vervroegd naar 2020. Om de drukte rondom Amsterdam Centraal tot die tijd te verlichten, zet de gemeente extra grote veerponten in.

De gemeenteraad buigt zich deze zomer over de plannen voor de eerste brug. De aanbestedingsprocedure moet daarna uitwijzen of de fietsbrug open kan voor scheepvaart, of hoog genoeg moet worden om onderdoor te kunnen varen. Ook de tweede verbinding wordt waarschijnlijk een brug, en geen tunnel.

Door het IJ 'langs de flanken' te overbruggen, is de gedachte, worden nieuw te ontwikkelen gebieden in het steeds drukker wordende stadsdeel Noord beter ontsloten. En een deel van het verkeer dat nu via het drukke centraal station forenst, wordt omgeleid. Dat moet de druk op de binnenstad verlichten.

Artist's impression van het IJ in Amsterdam met fietsbrug ten oosten van Centraal Station. Beeld Xoomlab/Marco van Middelkoop

Mont Ventoux

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) noemt de nieuwe fietsbrug 'alleen voor de Amsterdamse fans van de Mont Ventoux' een goed idee. Een tunnel heeft haar voorkeur. 'Het zou zo maar kunnen dat die voorgenomen fietsbrug minimaal 11 meter 35 hoog moet zijn. Daar mag je als fietser wel een motortje bij krijgen'', zegt de minister. Ze vreest daarnaast dat de brug de scheepvaart zou hinderen.

Lees verder

Een brug over het IJ. In Amsterdam-Noord dromen ze er al decennia van en in de Amsterdamse gemeenteraad heeft het idee ook al menigmaal op de agenda gestaan (+)

Kijk verder
Op Bevrijdingsdag 2016 werd het IJ al eens overbrugd. Ironisch genoeg toonde het de grote frustratie van bewoners van Amsterdam Noord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.