Amsterdam wil oude spoorbrug graag weggeven

Iemand met een ruime tuin kan van de gemeente Amsterdam een oude spoorbrug krijgen. Het stalen gevaarte, dat het Westerdokseiland verbindt met het Centraal Station, moet weg....

Van onze verslaggever

Iedereen mag de brug komen halen. 'Gratis', zegt projectleider Westerdokseiland R. van Aerschot. Er is één maar bij. De transportkosten zijn voor rekening van de nieuwe eigenaar. 'En die lopen in de duizenden guldens.'

Het afdankertje is bijzonder, zegt Van Aerschot, maar niet bijzonder genoeg voor de monumentenlijst. De projectgroep heeft gezocht naar een plekje in de nieuwe wijk, maar dat lukte niet. Er komt een loop-fietsbrug naar het eiland, maar de spoorbrug is daarvoor ongeschikt.

De projectgroep hoopt hem te behouden door hem weg te geven. De maten: 36,20 meter lang en 9,20 meter breed. In september moet het gevaarte weg zijn.

De gemeente begint geen reclamecampagne om ervan af te komen. Er staat een oproep in de maandelijkse nieuwsbrief IJ-oevers en de brug is aangemeld bij de Bruggenbank. Daar staat het Amsterdamse exemplaar met twintig andere op een lijst. Belangstellenden kunnen daar informeren of ergens een brug staat te roesten. 'Een tweedehandsje is goedkoper dan een nieuwe', zegt R. Bouman van DHV in Amersfoort, die de bank beheert.

Hij geeft wat voorbeelden van succesvol hergebruik. Vier delen van de stalen brug over het Hollandsch Diep zijn gebruikt bij een hefbrug in Spijkenisse en zes delen liggen in Keizersveer. Een oude ophaalbrug over het Apeldoorns Kanaal doet nu dienst in het centrum van IJsselstein.

De lijst van de Bruggenbank groeit. Vaak worden nog goede bruggen vervangen omdat er een bredere moet komen. Eind vorige maand kwamen twee spoorbruggen over het Wilhelminakanaal in Best op de markt. Gratis, maar ook hier geldt: zelf ophalen. De oude stalen bruggen zijn in uitstekende staat, vindt het bouwbedrijf. Zonde om de snijbrander erin te zetten. Drie belangstellenden zouden zich gemeld hebben, heeft een woordvoerder van het bouwbedrijf vernomen.

Hergebruik is niet altijd eenvoudig. Begin jaren negentig kwam de oude stalen autobrug over de Maas bij het Noord-Brabantse Heusden in het nieuws. Suriname was een serieuze koper: de regering wilde af van de pont over de Coppename-rivier.

Suriname betaalde een gulden, maar daarna begon een lijdensweg. Het vervoer over zee zou miljoenen kosten en bovendien bleek de Coppename breder dan de Maas. De Surinaamse brug is nu klaar, maar het Brabantse afdankertje ligt nog ergens in Nederland, als hij al niet verschroot is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden