Amsterdam wil binnenstad flink verbouwen

Wethouder G. ter Horst, verantwoordelijk voor de openbare ruimte, heeft donderdag grootse plannen gepresenteerd voor de binnenstad van Amsterdam. Het accent ligt op de herinrichting van de Dam, die een 'echt plein' moet worden waarvan de bestrating van gevel tot gevel loopt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nu heeft het verkeer dat zich op de Dam waagt zijn eigen wegdek. Auto's rijden over asfalt, voetgangers wandelen over trottoirs van grote stoeptegels, de tram heeft zijn eigen baan en de ruimte voor het Paleis is gelegd van damkeitjes.

'We gaan niet meer voor elke verkeersstroom een apart wegdek neerleggen. Er moet eenheid komen in het materiaal', zegt Ter Horst. Ze denkt aan de Grote Markt te Brussel, een historisch plein met kinderkopjes als wegdek. Er rijden nauwelijks auto's. Ter Horst: 'De Dam wordt voor voetgangers, auto's moeten zich aanpassen.'

Hoe haar ideeën realiteit moeten worden, weet ze nog niet. De idylle van het Brusselse plein lijkt ver weg in Amsterdam, doordat een onafgebroken stroom auto's de Dam in tweeën hakt. Wie van het Nationaal Monument naar het Paleis wil wandelen, moet in de slag met het verkeer.

Sterker nog, over de Dam loopt de hoofdroute voor het autoverkeer in de binnenstad. Vlak achter de Dam ligt de inmiddels beruchte Bijenkorf-garage. Die parkeerplaats staat meestal zo goed als vol en de auto's staan op drukke dagen kilometers voor de garage op de Dam in de file.

Ter Horst begrijpt niet waarom de mensen de file verkiezen boven een parkeergarage elders en een eindje reizen met tram of metro. 'Ik heb gehoord dat het een uitje is om met het gezin op zondag lekker in de file door de stad te rijden. Broodjes gaan mee. Dan weet ik het niet meer.'

Ter Horst gaat met de ondernemers praten over een oplossing voor de eeuwige files op en rond het plein. De stad moet een parkeerverwijzingssysteem krijgen. Vaak is de Bijenkorf-garage vol, terwijl andere volop ruimte hebben.

Hoe de Dam moet gaan worden, is al te zien. Eerder is al op het Spui de eenheid van wegdek toegepast om van het plein een geheel te maken.

Autoverkeer is welkom, maar alleen aan de rand. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de verbouwing van het Spui aardig is geslaagd.

De komende werkzaamheden in de binnenstad zullen dit plein mogelijk beïnvloeden. Behalve het opknappen van de Dam staan een grote beurt voor de Nieuwendijk (het goedkope zusje van de Kalverstraat) en de hoofdroute auto binnenstad (de stadshartlus) op het programma. Het is niet duidelijk hoe die lus, een lange route met eenrichtingverkeer, langs het Spui gaat lopen.

Er wordt al tien jaar over gepraat en er zijn twee mogelijkheden. De ene is langs het plein, zoals nu, maar dat stuit op bezwaren van drukbezochte cafés langs het Spui. De andere is over het Spui, waardoor het plein in tweeen wordt gehakt, net zoals de Dam nu. Ter Horst verwacht dat hierover snel een beslissing wordt genomen.

De wethouder hoopt haar plannen in 2005 te hebben afgerond. Er is tot die tijd nog een groot project in de binnenstad. De komende jaren wordt een nieuwe metrolijn aangelegd, waardoor er veel overlast zal zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden