Amsterdam weert snoepreclames gericht op kinderen uit openbare ruimte

Gemeente acht maatregel nodig omdat bedrijven niet stoppen met kinderheldensnoep

Advertenties voor Mega Mindy-hagelslag en K3-aardbeienkoek zullen vanaf volgend jaar waarschijnlijk verdwenen zijn uit de Amsterdamse metrostations. De Amsterdamse gemeenteraad zal zich naar verwachting scharen achter een voorstel van Eric van der Burg (51), de wethouder Zorg, dat bepaalt dat reclames voor ongezonde voeding die zich richten op kinderen niet meer vertoond mogen worden in de 58 metrostations.

Amsterdam laat het hier niet bij. Ook gesubsidieerde sportevenementen die zich deels op de jeugd richten moeten aan de voorwaarde voldoen. Later, als daar de nieuwe aanbestedingen van hebben plaatsgevonden, zal hetzelfde gelden voor reclame-uitingen in andere delen van de openbare ruimte, zoals bushokjes.

'Kinderen zijn nog niet in staat om eetkeuzes zelfstandig te maken'

VVD-wethouder Eric van der Burg licht zijn voorstel om de reclames te weren toe.

Waarom deze maatregel?
'Omdat het bedrijfsleven, ondanks beloften het niet te doen, zich nog steeds richt tot jonge kinderen met het doel ongezond voedsel te verkopen. Bovendien vindt deze aanbesteding eens in de vijftien jaar plaats. Dan moet je nu handelen.'

Hoe wordt bepaald of een reclame zich op kinderen richt?
'Het gaat om reclames die zich richten op kinderen tot 17 jaar. Kinderhelden gebruiken op producten mag niet: Bob de Bouwer- of K3-snoepjes zijn niet bedoeld om u of mij te verleiden. Natuurlijk zal er altijd een grijs gebied blijven, waarbij het niet duidelijk is of de reclame zich tot kinderen richt. Dat gaan we nog wel een keer bediscussiëren. Datzelfde geldt voor of een product gezond of ongezond is.'

Wethouder Eric van der Burg in 2014. Beeld anp

Waar zal de gemeente zijn invloed nog meer uitoefenen?
'Bij gesubsidieerde sportevenementen die zich voor 25 procent op de jeugd richten gebeurt het al. Bij het EK Basketbal 3-tegen-3, afgelopen zomer op het Museumplein, werden snoeptomaatjes gepromoot. Als aanbestedingen voor andere delen van de openbare ruimte aan de orde komen, zoals bushokjes, zal dezelfde maatregel van toepassing zijn.

'Uiteindelijk hoop ik dat meer steden deze voorwaarden zullen stellen bij aanbestedingen, en dat ze zich aansluiten bij de Alliantie Stop Kindermarketing, een samenwerkingsverband waarvan Amsterdam en Rotterdam op dit moment de enige deelnemende steden zijn.'

U bent van de liberale VVD. Denkt u niet dat de markt dit oplost?
'Als het om volwassenen gaat, denk ik dat zeker. Als u iedere dag een frikandel wilt eten, moet u dat vooral doen. Maar jongeren, en zeker jonge kinderen, zijn nog niet in staat om deze keuzes zelfstandig te maken.'


Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel werd gesteld dat het plan van wethouder Van der Burg om geen snoepreclame voor kinderen meer te tonen op metrostations al door de gemeenteraad was aangenomen. Dat was iets te kort door de bocht: het plan zal vermoedelijk door de gemeenteraad worden aangenomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.