Amsterdam verslaat Miami

Het Amsterdam Dance Event (ADE) brengt deze week veel danceliefhebbers naar de hoofdstad. Behalve concerten en feestjes heeft ADE ook een sterk zakelijke kant. Vijfduizend dance-professionals sluiten hier hun zakendeals.

Nick Morena

De bedrijvigheid begint al voor de deuren van cultureel centrum Felix Meritis en hotel The Dylan aan de Keizersgracht. In de mensenmassa staat een jonge man improvisorisch met een tablet en koptelefoon nieuwe muziek te beluisteren. Hij heet Nick Morena, dj en producer voor het Duitse Housesession Records en dit is het derde jaar dat hij een bezoek brengt aan het ADE en zijn conferenties. Hier speelt zich, ver weg van de dansvloer, de zakelijke kant van de dancescene af.

'Het is nog nooit zo druk geweest als nu', zegt Morena. Hij doelt op een bomvol Felix Meritis, waar naast lezingen en workshops flink wordt genetwerkt in speciale lounges. Volgens Morena is dit de belangrijkste week van het jaar voor alle partijen in de dance-industrie

Bjorn Schipper, advocaat van het ADE en betrokken bij een van de lezingen in Felix Meritis, beaamt de woorden van Morena. 'Tijdens het ADE worden daadwerkelijke deals gesloten. De ene keer worden er bijvoorbeeld tussen een dj en een label contacten gelegd die tot een deal leiden.' In een ander geval kan het gaan om labels die al lijntjes hebben uitstaan en deals 'af willen tikken'.

Andere spelers met een missie zijn festivalvertegenwoordigers op zoek naar promotors en sponsoren, of agenten die optredens voor hun artiesten proberen te boeken. 'De feestjes van het ADE dienen wat dat betreft als etalages voor rondreizende boekers', zegt Schipper.

Commerciële muziek

Dat Amsterdam deze prominente rol binnen de dancescene vervult, is een ontwikkeling van de laatste jaren. Het ADE wordt pas sinds 2011 georganiseerd. Destijds was het Winter Music Conference in Miami the place to be. Schipper: 'In het begin kon Amsterdam niet opboksen tegen Miami, maar de laatste jaren is de business hier enorm toegenomen. Miami focust zich tegenwoordig bijna exclusief op commerciële muziek, de muziek die je op de radio hoort, terwijl er in Amsterdam ook veel aandacht is voor undergroundmuziek.'

Stuart Squires, manager van 'topliners' - de collectieve benaming voor de dames en heren die de zang van dancenummers verzorgen - maakte inderdaad de overstap van Florida naar de lage landen. 'Acht jaar geleden, tijdens de conferentie in Miami, ontmoette ik een aantal mensen die tegen me zeiden: het ADE, dat moet je checken.' Hij heeft in Amsterdam gemiddeld zo'n tien meetings per dag. 'Het gaat in een razend tempo. De helft van de tijd komt iemand te laat of niet opdagen. Maar dan is de kans groot dat je diegene alsnog tijdens de conferentie tegen het lijf loopt.' Hij koppelde in Amsterdam de afgelopen jaren al meerdere malen een van zijn topliners aan bekende dj's, waaronder Tiësto.

Volgens Martijn Mischgofsky, manager van onder andere De Sluwe Vos, een van de bekendste Nederlandse techno-dj's- en producers, 'liggen er inderdaad heel veel kansen deze week'. Dit beperkt zich niet alleen tot het sluiten van deals. Hij haalt agent Niels Modderkolk erbij. Modderkolk: 'Tijdens het ADE wordt bepaald hoe festivals er volgend jaar uit gaan zien. De trends in sounds zijn aan het verschuiven. Zo zie je nu dat de techno steeds belangrijker wordt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden