Amsterdam mag snorscooter weren van fietspaden

Brommers en snorfietsen bij het Amsterdams Bromfietshuis.Beeld anp

Geen snorscooters op Amsterdamse fietspaden - het scenario is een stap dichterbij. De gemeente Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn akkoord over de komst van een aangepaste verkeerswet voor de hoofdstad. Snorfietsers zullen zich in de nabije toekomst moeten voegen op de rijbaan. Ook wordt het dragen van een helm verplicht.

De komende zes weken is een consultatieronde, waarin belanghebbenden mogen reageren op de voorgestelde verkeersaanpassing. Daarna spreekt de Tweede Kamer zich uit over de uitzonderingsregel voor het Amsterdamse stadsverkeer.

De maatregel is de uitkomst van een langslepend proces. Al jaren lobbyt de gemeente Amsterdam voor een aanpassing van de verkeersregels om de overlast van snorfietsen terug te dringen. De gemeente wil binnen de Ring alle snorscooters van het fietspad verbannen, met uitzondering van stadsdeel Noord.

Het ministerie staat toe dat Amsterdam eigen verkeersregels invoert voor snorscooters. Twee jaar geleden kwam die voorgenomen uitzonderingspositie van de hoofdstad nog op kritiek te staan in Den Haag. Onder meer de VVD en SP waren tegen.

Zowel gemeente als ministerie zien een helmplicht als voorwaarde voor de nieuwe verkeerssituatie in Amsterdam. Een landelijke helmplicht voor snorfietsen was geen optie voor de minister. 'Dan zouden we de aanpak voor de situatie in Amsterdam opleggen aan de rest van het land', aldus een woordvoerder. Uiteindelijk stemde het ministerie in met een plaatselijke helmplicht. Amsterdam is vooralsnog de enige stad die bij het ministerie heeft aangeklopt voor aparte snorfietswetgeving.

Cruiseterminal

Donderdag kondigde de gemeente Amsterdam nog een maatregel aan om de drukte aan te pakken. Wethouder Kajsa Ollongren (Economie) wil de cruiseterminal verplaatsen naar een plek buiten de binnenstad, om de grote massa bezoekers beter te spreiden over de stad.

'Als we serieus werk willen maken van de spreiding van toerisme, dan is er geen plaats meer voor de grote cruiseschepen in het hart van de stad', stelt de wethouder. 'Het 17e-eeuwse Amsterdam is niet gebouwd voor al die tourbussen die in de rij staan om deze mensen van cruiseschip naar de Dam of de Wallen te brengen.'

Te hard

Amsterdam ziet al jaren het aantal snorfietsen op de weg toenemen. Ze vormen een gevaar op de smalle, drukbezette fietspaden in de stad, vindt de gemeente. 'Snorscooters vormen 1 procent van het stadsverkeer, maar zijn in 15 procent van de ongevallen betrokken', schat de woordvoerder van wethouder Pieter Litjens (Verkeer).

Officieel mogen snorscooters niet harder dan 25 kilometer per uur. In praktijk gaan ze daar ver overheen. 'Snorfietsen zijn gebouwd als brommers die zo'n 50 kilometer per uur kunnen', aldus de woordvoerder. 'De producent knijpt ze af, maar na aankoop halen scooterrijders die snelheidsbeperking er weer af.'

Stemt de Kamer in met de nieuwe verkeerswet, dan wordt deze in januari 2018 van kracht, verwacht de gemeente. 'Juli 2017 is waarschijnlijk te krap.' Dit geeft de gemeente tijd om de veranderingen voor te bereiden, zoals het plaatsen van verkeersbordjes in de stad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden