Amsterdam mag minder de hoogte in door Schiphol

Vanwege aangescherpte regels voor Schiphol gaat de maximale bouwhoogte in Amsterdam drastisch omlaag. Het stadsbestuur vreest een extra klap voor de toch al kwakkelende bouw. 'Lager bouwen betekent niet bouwen', schrijft het bestuur aan het ministerie van Infrastructuur.

AMSTERDAM - In sommige delen mag een gebouw niet boven de 20 meter uitkomen. Wat precies de gevolgen zijn voor al bestaande nieuwbouwplannen en bestemmingsplannen is onbekend. Het ontbreekt het Amsterdamse stadsbestuur aan een 'totaalkaart van alle beperkingen'.


De nieuwe voorschriften kunnen leiden tot bizarre situaties. Naast de 135 meter hoge Rembrandttoren bij het Amstelstation zou de al getekende woontoren van 100 meter hoog niet mogen verrijzen.


Amsterdam voelt zich overvallen door de nieuwe regels en verwijt het ministerie de afgelopen jaren te hebben gezwegen over de ingrijpende verandering. Onderwijl stelde de stad bestemmingsplannen en het gemeentelijke hoogbouwbeleid vast.


Met ontwikkelaars zijn (verregaande) afspraken gemaakt, schrijft het stadsbestuur. De financiële schade zal Amsterdam verhalen op het Rijk.


De economie wordt het grote slachtoffer, vreest Amsterdam. 'De Zuidas, noordelijke IJ-oevers, de omgeving Amstelstation en Sloterdijk zijn van nationaal belang.' De nieuwe regels dwarsbomen ook de plannen die Amsterdam heeft voor een verdubbeling van het aantal windmolens.


De regels zijn aangescherpt om de veiligheid van het vliegverkeer rond Schiphol te verhogen. In de gebieden onder de vliegroutes die in het verlengde van de zes startbanen liggen, worden de bouwregels het strengst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden