Amsterdam legt bus en tram gedeeltelijk stil

Maandag en dinsdag is het openbaar vervoer in Amsterdam ontregeld. Om het nieuws over de inkrimping van de werkgelegenheid mee te delen, organiseert de gemeente zelf werkonderbrekingen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Tijdens die bijeenkomsten gaat veel aandacht uit naar de gedwongen ontslagen. Het gemeentebestuur wil dit voorkomen, maar de kans daarop is niet groot. Het natuurlijk verloop bij het bedrijf is 1 procent per jaar (veertig man).

Duidelijk is, zei verantwoordelijk wethouder Ter Horst vrijdag, dat er zowel op straat als in de kantoren banen weg moeten. Bij de reorganisatie staat voorop dat de dienstverlening niet afneemt en dat de arbeidsvoorwaarden onaangetast blijven. Ook de conducteurs op de tram staan niet ter discussie. Deze Melkert-banen drukken niet op de begroting van het GVB.

Ter Horst hoopt de efficiency te vergroten door de snelheid van tram en bus te verhogen. Dit kan door knelpunten in de routes weg te nemen. Dan kunnen er met minder mensen en materiaal even veel ritten worden gemaakt. Mogelijk worden ook bussen ingezet waar nu trams rijden. Ook moet het ziekteverzuim, in 1994 10 procent, dalen.

De gezondmaking van het GVB gaat niet alleen ten koste van het personeel. Ook Den Haag moet volgens crisis-manager De Jong bijdragen. Het rijk geeft geen vergoeding voor nieuwe reizigers. En nieuwe lijnen zoals de Ringlijn, die in 1997 opengaat, en de Amstelveenlijn vergroten het tekort.

Het gemeentebestuur heeft volgens Ter Horst overleg gevoerd met minister Jorritsma van Verkeer. Zij zou de financiering willen aanpassen, zoals het toekennen van een verstedelijkingsfactor. Openbaar-vervoerbedrijven in een grote stad krijgen dan extra geld. Ook zou het rijk bereid zijn de vervoersgroei te subsidiëren.

Het rijk stelt daar tegenover dat duidelijk moet zijn dat de efficiency niet meer valt te verbeteren. Ook zullen op den duur de arbeidsvoorwaarden op de helling moeten. Nu hebben de personeelsleden de dure ambtenarenstatus.

De Jong gaat door met het uitwerken van de plannen en zal later de ideeën concreet maken. De vertegenwoordiger van de Abvakabo M. van den Berg ziet op basis van de gepresenteerde ideeën niet dat er op korte termijn gestaakt zal worden. 'Het is voorlopig. Er wordt met ons gesproken over de definitieve plannen. Ik geloof niet dat er vierhonderd banen weg kunnen. Het personeel heeft al veel ingeleverd.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden