Amsterdam krijgt openbaar vervoer met e-scooters

Vijftig jaar nadat de gemeenteraad de eerste voorstellen afschoot, krijgt Amsterdam alsnog een 'wittefietsenplan', een vorm van gratis openbaar vervoer met rijwielen. Het initiatief wijkt wel op twee cruciale punten af met de plannen van de provo's toen. De fietsen zijn vervangen door elekrische scooters en voor een ritje moet worden betaald.

Maarten Poot en Quinten Selhorst rijden op een e-scooter. Beeld Raymond Rutting

De startup Felyx wil in juli beginnen met tweehonderd e-scooters in het centrum, dat voor de groep potentiële klanten is opgerekt tot en met de Zuidas, Amsterdams financiële centrum. Gebruikers checken met een app op hun smartphone of er in de buurt een scooter vrij is en reserveren die.

Een ritje kost 30 eurocent per minuut. De scooter kan op de bestemming worden achtergelaten. Er zijn geen stallingen of laadpalen. Als de accu nog maar 20 procent is geladen, geeft de scooter een seintje. Dan rijdt er een busje langs om de accu om te wisselen.

Geinspireerd door Car2Go

De bedenkers van Felyx hebben zich laten inspireren door Car2Go, waarbij de gebruiker een auto met een app huurt en afrekent. Felyx lost het laatste probleem op dat aan Car2Go kleeft: de scooter heeft geen parkeerplek nodig.

'Dit concept past in deze tijd', zegt Maarten Poot (29) van Felyx. 'De binnensteden zijn onbereikbaar en Amsterdam wil in 2025 de uitstoot van stikstofdioxide naar nul terugbrengen.'

Behalve dat de geesten rijp zijn, is ook de techniek klaar. 'Iedereen heeft een smartphone en dankzij het internet of things kunnen alle objecten met het internet worden verbonden.' Misbruik en wangedrag worden afgestraft met boetes van 500 euro én met gps.

Zeven ton opgehaald

Medebedenker Quinten Selhorst (29): 'Je kunt je scooter niet achterlaten buiten de zone, want je kunt dan niet uitchecken: de teller blijft dus lopen.' Het bedrijf hanteert een 'two-strikes-beleid': twee overtredingen en de klant kan vertrekken.

Een ontwikkeling die roet in het eten kan gooien, is de verplichting om een helm te dragen. Amsterdam wil die met ingang van 2018 invoeren. 'Als dat gebeurt gaan we de scooters uitrusten met een helm die je met de app uit de buddyseat haalt', aldus Poot.

Felyx heeft al zeven ton opgehaald en honderd scooters besteld. Het bedrijf zoekt voor de overige honderd particulieren die voor 5.000 euro een scooter kunnen 'adopteren'. Amsterdam is niet de eerste stad met een 'witte scooter'. In 2012 begon in San Francisco de dienst Scoot met twintig scooters. Vorig jaar telde de vloot 400 e-scooters. Barcelona en Parijs en de Chinese stad Hangzhou volgden het voorbeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.