Amsterdam gaat deelfietsen verwijderen die 'schaarse parkeerplekken' bezetten

Amsterdam gaat dit najaar zogeheten deelfietsen verwijderen. 'Tenminste als ze in de openbare ruimte worden neergezet met het doel ze te verhuren', meldt de gemeente dinsdag. De gemeente kreeg veel vragen over wat het beleid is voor de deelfietsen, die via een app kunnen worden gehuurd. 'Je ziet ze gewoon overal. Daar moet gewoon beleid voor komen', aldus een woordvoerder.

Beeld FlickBike

De gemeente benadrukt dat fietsen in principe gewoon in de openbare ruimte mogen worden neergezet, ook als het gaat om een gehuurde tweewieler. 'Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken. En dat is precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet.'

Het verwijderen van de deelfietsen kan volgens de woordvoerder in september of oktober beginnen. De stadsdelen zijn verantwoordelijk; de gemeente speelt een coördinerende rol.

De gemeente gaat ook in gesprek met de bedrijven die deelfietsen aanbieden. 'Als veel Amsterdammers die fietsen ook gaan gebruiken, zou het kunnen dat dat voor minder fietsen in de stad zorgt. Maar dat zien we nog niet helemaal', zegt de zegsman.

Volgens Het Parool ergeren veel Amsterdammers zich aan de deelfietsen van aanbieders als Flickbike en Donkey Republic. Deze richten zich vooral op toeristen, want de meeste inwoners hebben een eigen fiets. De deelfietsbedrijven hebben sinds vorig najaar honderden deelfietsen neergezet, die schaarse plekken in fietsrekken bezetten. De gemeente haalt de laatste jaren juist veel fietswrakken weg om te voorkomen dat de rekken volstaan met ongebruikte fietsen. De plaag van deelfietsen doorkruist dat beleid.

Lees meer over deelfietsen

Fiets huren en op een willekeurige plek terugzetten? Daar is een app voor
Denk aan de ov-fiets, maar dan veel flexibeler. Nieuwe experimenten met deelfietsen in Amsterdam en Rotterdam maken het mogelijk om via een app voor een half uur een fiets te huren en hem terug te zetten waar je maar wil.

Forenzen verkiezen hun stadsbrikkie boven een deelfiets
Het loopt uit de hand in Nederland-fietsland. Rond de stations van de grote steden puilen de stallingen uit. Zouden deelfietsen een oplossing zijn? Of komen er dan alleen maar probleemfietsen bij? (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden