Amsterdam fashion week zoals het ooit was: springplank voor jong talent

Modekeuze

Beeld Team Peter Stigter

Aanstaande donderdag begint de Amsterdamse modeweek. Een week die trouwens maar vijf dagen duurt en waarop vanaf het begin in 2004 stevig wordt gemopperd door modeprofessionals. Het mikpunt van kritiek en spot zijn de vele commerciële namen op het catwalkprogramma, de typisch Hollandse polderglamour en het feit dat de organisatie mode als entertainment ziet.

Maar het programma, dat anderhalf jaar geleden nog overhelde naar de commerciële kant, zit duidelijk in de lift sinds Iris Ruisch, de nieuwe programmadirecteur, werd aangesteld. Ze doet haar best van Amsterdam Fashionweek weer te maken wat het ooit was: een springplank voor jong talent (zowel Jan Taminiau als Iris van Herpen debuteerden in Amsterdam).

Op het programma staan relatief veel onbekende namen. Een van hen is Sunanda Chandry Koning. Ze deed een half jaar geleden ook mee en ik zag haar werk eerder in Parijs; ook daar viel ze op als talent dankzij haar kleurrijke kleren, overdadige decoraties en het vele handwerk. Een andere interessante nieuwkomer is Maaike van den Abbeele, die vorig jaar cum laude afstudeerde aan de KASK in Gent met een op Japan geïnspireerde collectie waarin ze fraaie strikconstructies, bombers, kimono's en breisels met elkaar combineerde.

Amsterdam Fashionweek: 26 t/m 29 januari op het Westergasterrein in Amsterdam. fashionweek.nl

Smaakmaker deze week: Iris Ruisch

Iris Ruisch (41) is creatief directeur van Fashionweek Amsterdam. 'Ik draag unieke stukken regelrecht van de catwalk'. Lees hier een interview.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.