Amsterdam CS krijgt minder sporen, Zuid krijgt er juist twee bij

Amsterdam CS krijgt minder sporen, negen in plaats van de huidige vijftien. Het snelstgroeiende station van Nederland, Amsterdam Zuid, dat nu vier sporen heeft krijgt er twee bij. Door onder meer de internationale treinen via station Zuid te laten rijden krijgt Amsterdam aan de westkant meer ruimte om met lightrail of een sprinterdienst hoogfrequent vervoer mogelijk te maken met luchthaven Schiphol.

Amsterdam CS. Beeld ANP

Dat besluit maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) donderdag kenbaar tijdens bestuurlijk overleg met de Metropoolregio Amsterdam over verbetering van de bereikbaarheid van de hoofdstad per spoor. De Metropoolregio, een samenwerkingsverband van Amsterdam met omringende gemeenten, deelt de visie van Van Veldhoven.

Spoorbedrijf NS heeft tevergeefs gepleit voor tien sporen bij Amsterdam CS. NS-topman Roger van Boxtel stuurde twee weken geleden nog een brandbrief naar Van Veldhoven omdat hij vreest dat de infrastructuur op Amsterdam CS 'te kwetsbaar' wordt als het aantal sporen naar negen wordt teruggebracht. Spoorbeheerder ProRail is daar wel voorstander van, onder meer omdat dat zeker 100 miljoen euro scheelt en de werkzaamheden aan het spoor aanzienlijk verkort.

Na een rondgang onder betrokkenen blijkt dat bij de opstelling van NS nog iets anders meespeelt: de vrees dat een andere vervoerder in de toekomst mogelijk in aanmerking komt om op het westelijke spoortracé van Amsterdam een sprinterdienst te gaan onderhouden met Schiphol. Naar de haalbaarheid van die zogenaamde Airportsprinter wordt nog onderzoek gedaan.

Naast de bestaande stations aan de westkant (onder meer Lelylaan en Sloterdijk) wil Amsterdam graag meer stations krijgen, al was het maar omdat de stad daar de groei voorziet. Zo wordt de wijk Haven-Stad (70 duizend woningen) ontwikkeld in het westelijk havengebied en moet ook in de omgeving van Sloterdijk en Riekerpolder fors worden bijgebouwd. Verkeerswethouder Pieter Litjens (VVD): 'We moeten zorgen dat als nieuwe woningen worden opgeleverd, er ook hoogwaardig openbaar vervoer is. Dat is in het verleden wel eens mis gegaan.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Beeld de Volkskrant

Vanwege het besluit van de staatssecretaris is het al (inpandig) verbouwde Amsterdam CS vanaf 2021 weer het decor van minimaal zes jaar bouwwerkzaamheden. Perrons worden verbreed en verlengd, wissels zo veel mogelijk verwijderd (naar voorbeeld van de aanpak bij Utrecht CS) om zo in kortere tijd meer treinen te kunnen verwerken.

Op enig moment tijdens de werkzaamheden zullen de internationale treinen naar Amsterdam Zuid verhuizen, ook de Intercity Direct die nu als opvolger van de mislukte Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt en op termijn verbonden moet worden met Brussel. Vanaf Zuid gaat nog dit jaar de Noord-Zuidlijn rijden richting Centrum en Noord.

Al onder verkeerswethouder en huidig minister Eric Wiebes besloot Amsterdam jaren geleden dat internationale treinen op termijn naar station Zuid moeten gaan rijden. Het gaat om de Thalys, de IC Berlijn en sinds kort ook de Eurostar.

Over de bouw van een derde perron en twee nieuwe sporen bij Amsterdam Zuid zegt wethouder Litjens nu: 'Dat is een forse investering. Maar wel nodig om de Airportsprinter en eventuele metrovarianten in te zetten.'

Het Rijk verwacht dat Amsterdam, de provincie en regiogemeenten meebetalen aan de verbouwingen. Dit kabinet heeft voor het eerst in jaren wel meer geld (twee miljard extra) gereserveerd voor mobiliteitsvraagstukken, maar het meeste wordt in snelwegen gestoken. Staatssecretaris Van Veldhoven informeert de Tweede Kamer vermoedelijk donderdagavond nog per brief over de plannen voor Amsterdam.


NS-topman slaat alarm: verminderd aantal sporen na verbouwing Amsterdam CS zal problemen opleveren

NS-topman Roger van Boxtel heeft dinsdag een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over de geplande verbouwing van Amsterdam CS. Als de Tweede Kamer het huidige voorstel aanneemt, zal het aantal doorgaande sporen op het Centraal Station van de hoofdstad dalen van veertien naar negen. Volgens de NS en reizigersorganisatie Rover zijn minimaal tien doorgaande sporen noodzakelijk om de bereikbaarheid van Amsterdam in de toekomst te kunnen waarborgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden