Amsterdam CS geen paradijs voor reiziger

Er deugt bitter weinig van het Centraal Station in Amsterdam. Het comfort is ver te zoeken, er zijn nauwelijks wachtruimten, het is er vies, er zijn overal bedelaars, zwervers en junks en de reiziger kan nauwelijks informatie krijgen....

Het onderzoeksteam, dat eerder opmerkelijk onderzoek deed naar veiligheid van tunnels in Europa, publiceerde dinsdag een internationale vergelijking van de grootste en belangrijkste treinstations in Europa.

'Het valt mee met de hygiëne vergeleken met stations in Frankrijk', zegt een in Amsterdam wonende Française woensdag op het Centraal Station. 'Maar er zijn wel heel veel mensen in een veel te kleine stationshal', vindt ze. 'Er zijn inderdaad overal junkies, maar die doen niemand kwaad.'

De Rotterdamse Anne Hoeksema vindt het station vooral chaotisch. 'Het Rotterdamse CS is overzichtelijker en veiliger. Maar verder valt het wel mee. Een groot informatiepunt zou handig zijn, dat wel.'

Marc Emmelvoor geeft het CS wél een voldoende. 'Misschien ben ik aan die viezigheid gewend geraakt. Vertragingen zouden sneller kunnen worden doorgegeven. En ja, vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland. . . daar zijn complete restaurants, hele bakkerijen. Kijk je naar Frankrijk, daar is het vaak ook erg vies.'

Neem dan Utrecht: volgens het onderzoeksteam is dat station veel schoner dan Amsterdam, én overzichtelijker. Of de Duitse stations als die van Frankfurt, Hannover en Hamburg. Deze worden tot de top van Europa gerekend. Schone toiletten, serviceverlening zowel overdag als 's nachts, een scala aan prettige voorzieningen, luxe wachtruimten, veel beveiliging. Kortom: een waar paradijs voor de reiziger.

Amsterdam heeft niet alleen te kampen met een gebrek aan hygiëne en informatie-schaarste, er zijn ook geen parkeerplaatsen, geen autoverhuurders, geen bagagewagentjes en evenmin een babyruimte. 'Bij de loketten kun je alleen cash betalen, in de automaat juist niet. Zelfs de omgeving is vies', foeteren de onderzoekers. Tegen de avond is de sfeer zelfs bedreigend te noemen. Ondanks de aanwezigheid van beveiligingspersoneel.

De Nederlandse Spoorwegen zijn niet te spreken over de uitkomst van het rapport. 'We hebben hier geen wachtruimten nodig, omdat je nooit lang op een trein hoeft te wachten', verklaart een woordvoerder. 'Als er geen vertragingen zijn', haast hij zich eraan toe te voegen. 'Toiletten worden binnenkort gerenoveerd. Ook komt er een verschoonruimte voor ouders met baby's. In automaten kun je wel geld gooien, maar niet in de nieuwste modellen. Die zijn als aanvulling neergezet.'

Wethouder Hooijmaijers van Economische Zaken van Amsterdam begrijpt de klachten. CS is een voortdurende bouwput vanwege de aanleg van de nieuwe metrolijn. Maar als die klaar is, zullen mensen zeggen: ''Jeetjemiena, wat een mooi station.'' Tot dan zullen ze steen en been blijven klagen.'

Een oudere man in de stationshal, op weg naar Vianen: 'Wat mij heel erg stoort, is dat de boekhandel in de hoek van de stationshal nu weg is. Daar kon ik al op woensdag mijn tijdschrift kopen, elders pas een dag later. En nu dus niet meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden