Amnesty International vraagt tokkies en gutmenschen om saamhorigheid in 2017

Met haar nieuwe campagne richt Amnesty International zich wederom op binnenlandse kwesties. 

Amnesty's nieuwjaarscampagne roept op tot saamhorigheid.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International vraagt in haar nieuwe campagne blanke elites, gut­menschen, angsthazen, tokkies, boze ouderen, nog 78 andere groepen en ­'iedereen die we vergeten zijn en die daarom nu mogelijk zwaar beledigd is', in het nieuwe jaar 'minder te benadrukken wat ons verdeelt en meer oog te hebben voor wat ons bij elkaar brengt'. De oproep is gisteren in meerdere landelijke dagbladen afgedrukt.

Het is een bonte verzameling, die Amnesty aanspreekt. Feeststol­spotters, tunnelnaamveranderaars, zwembroekdouchers, Parool-columnisten en pro-paashaas-activisten ­behelzen een specifieke groep en de betiteling ervan getuigt van een vindingrijkheid zoals doorgaans op het weblog GeenStijl te vinden is. Andere verzamelnamen - zwijgende meerderheden, 50-plussers, twitteraars - klinken algemener.

Volkskrant en Vrij Nederland

De imposante lijst is samengesteld door BVH, het Rotterdams reclamebureau waar Amnesty altijd mee samenwerkt bij publiekscampagnes. '70 procent van de woorden hebben we uit de mouw geschud', zegt Maarten Bakker, creatief directeur bij BVH. 'Voor de rest hebben we een paar weken de Volkskrant en een Vrij Nederland doorgespit. Veel woorden blijven plakken.' Overigens verschilde de advertentie in de Volkskrant van die van andere kranten. De Volkskrant publiceerde de oorspronkelijke versie, in de nieuwe versie zijn de categorieën Parool-columnisten en Metro-columnisten geschrapt, omdat De Telegraaf, die de advertentie ook uitgaf, bezwaar maakte tegen het benoemen van Metro-columnisten. Metro maakt deel uit van de Telegraaf Media Groep.

Amnesty richtte zich de afgelopen campagnes regelmatig op binnenlandse kwesties. 'Zonder onze problemen gelijk te stellen aan het buitenland, komen mensenrechten ook in Nederland tegenwoordig onder druk te staan', zegt Ruud Bosgraaf, persvoorlichter van Amnesty International ­Nederland. 'Daarom hebben we de laatste tijd zaken als etnisch ­profileren, vreemdelingendetentie en demonstratierecht op de agenda gezet. Dit is daar een vervolg op.'

Amnesty bedenkt het onderwerp van een campagne en legt het voor aan BVH, dat vervolgens een aansprekende vorm voor de boodschap zoekt. 'Bij internationale campagnes, zoals bij de Saoedi-Arabische blogger Raif Badawi (zie kader), moet je heel snel iets bedenken', zegt Bakker. 'Maar hier zijn we al maanden over in gesprek. ­Amnesty wilde de jaarwisseling ­gebruiken om iets over polarisatie te zeggen.'

Hieronder ziet u de advertentie van Amnesty. Scroll verder naar beneden om andere Amnesty-campagnes te zien, waaronder een cynische rectificatie.

Beeld Amnesty International

Andere Campagnes

Zweepslagen in plaats van stokslagen

Bakker: 'We hadden een campagne met de tekst 'bloggen is slecht voor je rug'. Daar vermeldden we dat Raif Badawi tot duizend zweepslagen was veroordeeld. Het bleek echter om duizend stokslagen te gaan. Amnesty belde ons meteen op - voor hen is correcte informatie natuurlijk cruciaal. Toen hebben we een grote rectificatie gemaakt waarin we op ironische wijze onze excuses aanbieden aan de regering van Saoedi-Arabië.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Beeld Amnesty International

Koning naar China

Amnesty schrijft aan koning Willem-Alexander: 'Majesteit, vergeet u niet om tijdens uw bezoek aan China, op een gepast moment, al is het maar tussen het toetje en de koffie, rekening houdend met de gevoeligheden, op een tactvolle manier, ook héél even de Nederlandse handelsbelangen aan te stippen?'

Bakker: 'Bij verhoudingen met andere landen heerst altijd de discussie van de koopman en de dominee. Dat soort slaapverwekkende sjabloondiscussies zijn altijd ongelofelijk voorspelbaar: VNO stipt de handelsbelangen aan, Amnesty de mensenrechten. Je wordt hier even op het verkeerde been gezet en dat zorgt ervoor dat het blijft hangen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Beeld Amnesty International

Leaders of Europe

Een oproep van Amnesty aan leiders van Europa: 'Leaders of Europe, it's not the polls you should worry about. It's the history books.'

Bakker: 'Deze campagne is heel anders van toon. Het onderwerp, vluchtelingen en de ellende die daarbij komt kijken, leent zich niet voor ironie. Dan moet je het op een andere manier aan de kaak stellen. Deze oproep is tijdens een vergadering van EU-ministers van Binnenlandse Zaken ook gepubliceerd in de Europese versie van de New York Times, om ze echt direct aan te spreken.

Beeld Amnesty International
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden