Amerikaanse media: hoe konden we er zo naast zitten?

De grote vraag waar Amerika mee wakker wordt: hoe konden de opiniepeilers en journalisten er zó naast zitten. Of beter: hoe konden ze er wéér zo naast zitten. Want de politiek analisten misten de opkomst van Donald Trump in de Republikeinse voorverkiezingen, trokken het boetekleed aan en zouden het in de presidentsverkiezingen beter doen. Maar de enige die de temperatuur bij de kiezer goed bleek te peilen, was Donald Trump zelf.

Amerikaanse media voorspelden tot dinsdagnacht een redelijk overtuigende winst voor Democraat Hillary Clinton. Inmiddels proberen ze koortsachtig redenen te bedenken waarom ze er zo naast zaten. En ze komen met voorzichtige eerste verklaringen:

Beeld epa

1. De stille witte stem

In peilingen lieten witte kiezers niet van zich horen, in het stemlokaal wel. Witte Amerikanen kozen massaal voor Trump, terwijl zwarte en latino-minderheden niet zo enthousiast voor Clinton als ze vier jaar geleden voor Obama waren. Dat zette opiniepeilers op het verkeerde been, aldus The Washington Post.

2. Het e-mailschandaal

De directeur van de FBI maakte nog geen twee weken voor verkiezingsdag bekend dat nieuwe e-mails van Hillary Clinton onderzocht werden. Dat schokkeerde niet alleen kiezers maar was ook zo laat dat opiniepeilers de reacties slecht konden onderzoeken. Politico schrijft dat het leed voor Clinton al geleden was toen de FBI deze week concludeerde dat er niets nieuws in de mails stond.

3. Goed veldwerk van de Republikeinse partij

CNN-verslaggever Maeve Reston schrijft op Twitter: 'De Republikeinse partij en de Trump-mobiliseringsacties blijken totaal onderschat.'

4. Derde partij-kandidaten

De nauwelijks bekende kandidaten van andere partijen krijgen in de swing states net genoeg stemmen van gewoonlijk Democratische kiezers om de uitslag te beïnvloeden, gokt NBC News. En daarom staan Gary Johnson en Jill Stein nu ook tussen de verkiezingsuitslagen bij CNN. Ze snoepen hoognodige kiezers bij Clinton weg.

Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden