Amerikaanse hap-slik-wegketens richten zich op de verkeerde doelgroep

Olaf Tempelman
Amsterdamse en Delfts blauwe Dunkin' Donuts voor de Nederlandse markt. Beeld epa
Amsterdamse en Delfts blauwe Dunkin' Donuts voor de Nederlandse markt.Beeld epa

Ze gaan het weer proberen, de Amerikaanse hap-slik-wegketens. Na een mislukte invasie in de jaren negentig willen Taco Bell, Dunkin' Donuts, TGI Fridays en consorten Nederland alsnog veroveren. Maar de mislukking is alweer ingebakken. Door op jongeren te mikken, vergeten ze de snelst groeiende doelgroep.

Een jaar of 25 geleden stapte mijn vader voor het eerst en laatst een fastfoodketen in. Overrompeld door alle voordeelkeuzemenu's bestelde hij een kop soep. Hadden ze niet. Even later zat hij te hannesen met een kleffe hamburger. Hij liep naar de kassa terug voor bestek. Hadden ze óók niet.

Het verhaal doet het al jaren goed op familiefeestjes. Laat het een les zijn voor de fastfoodgiganten: serveer soep van de dag, lever bestek en adverteer rond de programma's van Omroep Max.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden