Amerikaan zoekt heil in kerk en spermabank

Spaarvarkens, spermabanken, kerken en circussen doen het goed in de VS, ondanks de recessie die al aan 5,1 miljoen Amerikanen hun baan heeft gekost.

Van onze verslaggever Stieven Ramdharie

Dit blijkt uit een rondgang van het Amerikaanse opinieblad US News and World Report. Het blad, in oplage het derde opinie-weekblad van de VS en vooral bekend vanwege hun vele ranglijsten over politiek, onderwijs en economie, zette op een rij wat er allemaal wel bij vaart bij de ergste recessie in de VS sinds de jaren twintig.

Zo verkocht Amazon afgelopen jaar maar liefst 150 procent meer spaarvarkens. Een andere online-winkel, BanksBanksBanks.com, zag de verkoop met dertig procent stijgen. Bedroeg het spaargeld van de Amerikanen, als deel van hun inkomen, in februari nog maar 0,3 procent, nu is dat 4,2 procent.

Spermabanken
Opmerkelijk is verder de stijging van het aantal donoren dat sperma en eicellen verkoopt aan spermabanken. Egg Donation Inc zag het aantal verzoeken met 10 tot 15 procent toenemen. Wie voor het eerst sperma af geeft, krijgt hiervoor gemiddeld 6000 dollar.

De spermabanken hebben overigens geen last van de recessie doordat echtparen afzien van een bevruchting. ‘Wanneer mensen er gereed voor zijn, dan zijn ze gereed’, aldus woordvoerder Scott Brown van California Cryobank, de grootste spermabank in de wereld waar een poging zwanger te raken al 2000 dollar per keer kost.

Opvallend is ook het minder aantal echtscheidingen: zo’n 6 procent minder in 2008. Omdat een gemiddelde scheiding een slordige 30 duizend dollar kost, met name aan advocaatkosten, besluiten echtparen nog even het einde van de recessie af te wachten. Verwacht wordt dat de sector familiebemiddeling een van de sterkste groeiers dit jaar zal zijn in de VS.

Dit alles wil niet zeggen dat het kommer en kwel is voor alle echtscheidingsadvocaten. Zeker 40 procent van hen zag het aantal verzoeken toenemen van klanten die vanwege de recessie minder alimentatie willen betalen. Omdat ze hun baan hebben verloren of genoegen moesten nemen met minder salaris, vinden steeds meer mannen het onterecht dat ze maandelijks nog steeds het oude alimentatiebedrag moeten overmaken.

Andere winnaars van de recessie zijn kerken waar mensen in grotere getale gaan bidden en circussen omdat ze, in deze barre tijden, iets leuks en bijzonders willen zien. Ook dierenwinkels doen het vrij goed: de Amerikanen zullen in 2009 ruim 2,2 miljard dollar meer uitgeven aan hun kat, hond, parkiet of andere huisdieren.

De goede zaken die kleine levensmiddelenzaken doen, na jaren waarin de verkoop daalde, is ook opvallend. Deze winkels, zoals de keten ‘7/11’, zagen hun winst met 54 procent stijgen. Geen exotische cruise meer naar de Bahamas? Dan smaakt een reep chocola des te meer.

Ook de Koreaanse automaker Hyundai behoort tot een van de 10 winnaars. Hoewel het bedrijf de autoverkoop in de VS in maart met 5 procent zag dalen, is dit nog altijd veel minder dan Toyota (40 procent) en Ford (41 procent). Reden: bij de Hyundai-dealer mag je je auto gewoon weer inruilen als je bent ontslagen.

Spaarvarken (ANP) Beeld
Spaarvarken (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden