Amerikaan mengt zich in strijd om de premium koffiedrinker

AMSTERDAM - Het Amerikaanse koffiebedrijf Mondelez heeft de aanval ingezet op Nestlé en Douwe Egberts. Met cupjes van het nieuwe merk Velours Noir voor de Nespresso-machine probeert de mondiale nummer twee zich binnen te werken in de Nederlandse koffiemarkt. De fabrikant heeft een exclusieve deal met Albert Heijn om de capsules prominent in het schap te zetten. Het is voor het eerst dat Mondelez in Nederland koffie verkoopt.


Sinds twee weken is het luxe merk van het Amerikaanse koffie- en snack- bedrijf bij de grootste supermarkt van Nederland verkrijgbaar. Mondelez (voorheen: Kraft) is in Nederland de derde aanbieder van koffiecupjes, nadat Douwe Egberts (nu: D.E Master Blenders) met l'Or Espresso in 2011 een alternatieve capsule lanceerde voor de succesmachine van Nespresso. De cups van Mondelez, dat ook bonen en filterkoffie op de markt brengt, zijn vooralsnog niet goedkoper dan die van DE.


De komst van de Amerikanen hoeft geen slecht nieuws te zijn voor Nestlé en DE, zegt retaildeskundige Jan Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. 'Andere leveranciers gaan zich ook met het product bemoeien. Dat hoort bij een groeimarkt en kan stimulerend werken. Hoe meer spelers, hoe harder de markt groeit. De fabrikanten publiceren extra reclame en jagen elkaar op.'


Het is slim dat Albert Heijn en Mondelez samenwerken, zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot. 'A-merken die overal liggen, worden steeds goedkoper. Als Dirk van den Broek en Jumbo allebei Coca-Cola in de schappen hebben, zie je een wederzijdse prijsverlaging. Door die Pavlovreactie verkopen supermarkten nu ruwweg duizend A-merken onder of tegen de kostprijs. Dat voorkom je met een exclusieve samenwerking.'


Terwijl de rest van de koffiemarkt inzakt, stijgt het aantal verkochte cupjes explosief. De omzet van koffiekampioen Nestlé neemt dankzij de capsules jaarlijks met 20 procent toe, tot 3,3 miljard euro in 2012. Ook voor DE is de capsule een van de belangrijke groeiproducten. Drie van de tien Nederlandse koppen koffie wordt inmiddels met een cup of pad bereid.


Dat heeft te maken met de 'verluxing van het koffiemoment', zegt retaildeskundige Grievink. 'Mensen die buiten de deur Starbucks drinken, willen thuis geen filterkoffie meer. Dat is te veel werk en niet chic genoeg. Met een Nespresso-apparaat krijg je geen vieze handen en je hebt in een mum van tijd een kop koffie gezet.'


Ook zijn bedrijf verwacht veel van het cupje, zegt directeur Jan Willem Balk van Mondelez Nederland. 'De focus ligt op de capsules. We willen niet dat Nederlanders meer koffie gaan drinken, maar dat ze meer premium koffie drinken.' Velours Noir is vooral bedoeld voor koffiedrinkers tussen 30 en 50 jaar.


Hoewel de cups van DE en Mondelez nog steeds 30 cent per stuk kosten, zijn ze goedkoper dan de originele Nespresso's. De volgende stap zijn huismerkcapsules, denkt Grievink. 'De Nespresso-cups zijn high end, DE heeft het hoge middensegment en daar komt Mondelez nu bij. Daaronder ligt de markt open.'


Ondanks de tendens naar luxe verwacht Grievink niet dat het bakkie pleur uit het filterapparaat verdwijnt. 'In kantines en huishoudens blijft het bekende koffiezetapparaat recht overeind staan. Een kop filterkoffie is over tien jaar misschien weer helemaal hip.'


De drie belangrijkste merken koffiecups op de Nederlandse markt

Velours noir Mondiale nummer 2

Producent: Mondelez


Prijs: 3,09 voor 10 cups


Aantal varianten: 4


Verkrijgbaar: Albert Heijn


Nespresso Koffiekampioen

Producent: Nestlé


Prijs: tussen 3,50 en 4,20 euro voor tien stuks


Aantal varianten: 21


Verkrijgbaar: Internet en Nespressowinkels


l'Or Alternatieve capsule

Producent: D.E Master Blenders (Douwe Egberts)


Prijs: tussen 2,90 en 3,29 euro voor 10 cups


Aantal varianten: 19


Verkrijgbaar: diverse supermarkten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden