Amerika kaapt grote Nederlandse dancefestivals

Vrijwel alle grote dancefestivals in Nederland zijn binnenkort in handen van de beursgenoteerde Amerikaanse mediagigant SFX Entertainment. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de snel veranderende zakelijke verhoudingen in de festivalwereld.

Bezoekers van de twintigste editie van Mysteryland, het oudste dancefestival van Nederland. Beeld ANP

SFX, het bedrijf van de Amerikaanse miljardair Robert FX Sillerman, heeft in minder dan een jaar tijd de dancewereld volledig op zijn kop gezet. Tot vorig jaar was Amsterdam een van de epicentra van de wereldwijde housescene, maar de komst van Sillerman en zijn Wall Street-dollars hebben New York in één klap de dancehoofdstad van de wereld gemaakt.

SFX kocht in 2013 vanuit de VS voor 120 miljoen euro drie grote Nederlandse danceorganisaties op, waarvan ID&T van danceondernemer Duncan Stutterheim (Sensation, Mysteryland) de bekendste is. Het bedrijf wil dit soort feesten over de hele wereld gaan organiseren.

Overname club Air
De Amerikanen staan nu op het punt de Amsterdamse club en feestorganisator Air over te nemen. Daarnaast is het bedrijf in 'exclusieve onderhandeling' met Rocco Veenboer, organisator van Awakenings - de veertiende editie van dit 'grootste outdoor technofestival ter wereld' vindt komend weekeinde in Spaarnwoude plaats.

SFX richt zich vooral op grote dance-evenementen, met tienduizenden bezoekers. Komende weken is er in Nederland een tiental SFX-festivals, waar in totaal zo'n 300 duizend bezoekers op afkomen.

Robert FX Sillerman met de Amerikaanse actrice Priscilla Presley. Beeld reuters

Het brein achter de opkoopoperatie is de 65-jarige Robert Sillerman, die eerder aan de wieg stond van de wereldwijd opererende concertpromotor Live Nation. Zijn pogingen om nu de mondiale dance-industrie naar zijn hand te zetten zijn omstreden. Amerikaanse critici vrezen voor duurdere tickets, meer eenvormigheid en ontslagen bij opgekochte bedrijven.

Stutterheim, die inmiddels in dienst is van SFX, zegt dat de overnamehonger van zijn nieuwe werkgever op de Nederlandse markt grotendeels gestild is. Hij begrijpt de zorgen, maar zegt ervoor te waken dat kaartjes duurder worden. 'Dat willen we juist niet. Ik zie de komst van SFX als een vorm van professionalisering, waardoor wij nog zakelijker opereren dan voorheen.'

Eenheidsworst
Erik van Eerdenburg, festivaldirecteur van Lowlands, Pitch en Down The Rabbit Hole, denkt dat van alle festivals eenheidsworst maken en de ticketprijs verhogen het domste is wat SFX zou kunnen doen. 'De eigenaren van Air en Awakenings zijn eigenwijze klootzakken, in de goede zin van het woord, die laten zich echt niet vertellen dat hun evenement nu op Sensation moet gaan lijken. En de echte baas is het publiek. Als het publiek besluit geen kaartje meer te kopen omdat het te duur is, krijg je een tik op je neus want dan komen de bezoekers niet meer en heeft de organisatie een probleem.'

Volgens Stutterheim zal SFX nooit de hele Nederlandse markt bedienen. 'Daarvoor zijn er veel te veel festivals. We streven niet naar dominantie maar naar een kern van mooie, grote feesten met inhoud.'

Sensation White in de Arena, het grootste dance-evenement ter wereld. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden