Column

Amerika boos op Kendall en Bassie is onze eigen Trump

De nieuwe Pepsi-reclame met Kendall Jenner is behoorlijk fout, en de wijsheden van clown Bassie zijn dat eigenlijk ook.

Beeld de Volkskrant

Pepsi

Kendall Jenner, beter bekend als het zusje van, nou ja, een stel Kardashians, ligt onder vuur vanwege een reclamespotje voor Pepsi. Het spotje - en nu stellen we het even puur objectief en journalistiek - is van een krankzinnig enorme idiotie.

In het filmpje zien we Kendall druk bezig met een fotosessie. Maar hé, wat ziet haar oog? Een groep mensen die aan het demonstreren zijn. Waarvoor of waartegen is niet duidelijk; op hun spandoeken staan teksten als 'Love' en 'Join the conversation'. Een groep politieagenten staat dreigend naar de demonstratie te kijken, maar dan komt Kendall in beeld met een blikje Pepsi. Ze geeft het aan een knappe politieagent, die vervolgens naar zijn collega's kijkt met een blik van: ach, die demonstranten, zo erg zijn ze nog niet. Een beeldschone demonstrante met paarse hoofddoek maakt een foto van dit moment.

Is dit spotje hilarisch of op alle fronten heel erg fout? Allebei, eigenlijk.

In Amerika zijn ze vooral boos, en dat is begrijpelijk, omdat deze reclame een belangrijk moment uit de Black Lives Matter-beweging misbruikt: het moment waarop demonstrant Ieshia Evans vorig jaar in haar eentje op een groep dreigende politieagenten afstapte en waarvan een instant-iconische foto werd gemaakt. (Evans werd erna gearresteerd.)

Pepsi heeft in elk geval één ding bereikt: er wordt over ze gepraat. Heel veel. Misschien nog wel meer dan over Coca-Cola, toen dat merk in 2015 een internetreclame uitzond waarin een groep blanke mensen een Mexicaans dorpje kwam verblijden met kerstbomen en blikjes cola.

Op alle fronten heel erg fout. Beeld AFP

Orchidee

Zoals we al eerder rapporteerden is clown Bassie sinds een tijdje hersteld van zijn autoimmuunziekte en hij is waarlijk opgeleefd, want hij gaf deze week een interview aan Vice, de site van de millennials.

De onverwachte invalshoek van het interview was Bassies zakelijke carrière. 'Samen met zijn broer Adriaan bouwde hij een zakenimperium rond zijn circusact, met onder meer de bekende tv-serie, maar ook koekjes en worst met zijn gezicht erop', schrijft Vice.

Ja, als je worst met je gezicht erop aan de man weet te brengen, dan ben je iets waard als ondernemer.

Vice trok fascinerende verhalen uit Bassie. Zo onthulde hij de truc waarmee hij vroeger een ontluikende carrière als clown combineerde met werk in een kunstmestfabriek. 'We vroegen andere artiesten in de kleedkamer: mogen wij voor de pauze, want we hebben nog een 'schnabbel'. Dan reden we als de sodemieter terug naar Vlaardingen, trokken een overall en klompen aan en stonden we in de kunstmestfabriek.'

Het zal geen verrassing zijn dat iemand met dit werkethos niet gelooft in burn-outs. 'Burn-outs bestaan niet joh. Lekker op je reet zitten met je uitkerinkje zul je bedoelen.' Nog zo'n Bassie-wijsheid, over humor: 'Weet je waar de meeste moppen zijn ontstaan? In de concentratiekampen. Humor is een orchidee die groeit op een vuilnisbelt van ellende.' En over klimaatverandering: 'Zeshonderd jaar geleden had je ook hete zomers en in de oorlog ook. Gelukkig maar, want we hadden geen schoenen en liepen allemaal op onze blote voeten.'

Het heeft oranje haar, is een selfmade man en weet álles van het klimaat: Nederland heeft zijn eigen Donald Trump!

We hadden geen schoenen. Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden