Ambtenaren in Frankrijk leggen het werk ook neer

‘Hoe moeten we dit uitleggen aan de rest van Europa’, verzucht Isabelle Malet, terwijl ze haar zoon die naar de basisschool zou gaan weer mee naar huis neemt....

Van onze correspondent Ariejan Korteweg

Frankrijk staakt zichzelf lam. Een kleine week na het begin van de stakingen in het openbaar vervoer heeft vandaag ook een groot deel van de ambtenaren het werk neergelegd. Onderwijs, posterijen, luchtverkeersleiding en telefonie behoren tot de sectoren waar gestaakt wordt. De meeste kranten verschijnen vandaag niet, wegens een staking in de distributie. Van onder meer Le Monde en Le Figaro zijn de elektronische edities vandaag gratis via internet toegankelijk.

De leiders van de vakbonden waken er echter voor beide acties met elkaar in verband te brengen. De ambtenaren staken voor behoud van de koopkracht en tegen inkrimping van het personeelsbestand – alleen al in het onderwijs verdwijnen volgend jaar 11.000 banen. Ze willen zich afzijdig houden van de staking bij het openbaar vervoer, die gericht is op het behoud van hun bijzondere pensioenregeling. De actie van de ambtenaren is aangekondigd voor 24 uur. Morgen zou het werk dus weer moeten worden hervat.

Inmiddels beginnen ook andere sectoren ernstig last te krijgen van de acties. Winkels en banken gaan niet of later open en sluiten eerder, omdat het personeel de zaak niet kan bereiken. Volgens minister Lagarde van economische zaken kost de staking 300 tot 400 miljoen euro per dag. De totale schade bedraagt tot dusver iets meer dan 0,1 procent van het BNP. En dat in een land waarvan de economische groei achterblijft bij die in de rest van Europa. Spoorwegmaatschappij SNCF berekent het verlies tot dusver op 100 miljoen euro.

Einde niet in zicht
Het einde is nog niet in zicht. Voor woensdag is overleg tussen bonden, overheid en werkgevers aangekondigd. Maar vandaag heeft de regering laten weten dat de stakers dan wel eerst hun goede wil moeten tonen: minder uitval van treinen, bussen en metro’s. Eerste minister François Fillon zei gisteren nog eens dat over het principe van de pensioenherziening niet kan worden onderhandeld: ‘Voor de verkiezingen is gezegd dat de pensioenen voor iedereen worden gelijkgetrokken. Op die belofte gaan we niet terugkomen omdat de treinen en metro’s een paar dagen niet rijden.’

President Sarkozy houdt zich tot dusver stil in het conflict. Van hem wordt vanmiddag een interventie verwacht, als hij een congres van burgemeesters toespreekt.

Het verwarrende is dat de stakingsoproep verre van unaniem wordt opgevolgd. Op veel scholen is een deel van de klassen dicht, terwijl andere onderwijzers gewoon les geven. Ook bij de post wordt door een deel van het personeel gewoon doorgewerkt.

Treinen
Van het personeel van de SNCF – de spoorwegmaatschappij – staakt niet meer dan een kwart. Toch rijdt minder dan de helft van de treinen. De Thalys rijdt wel ongeveer volgens dienstregeling. Reizigers van en naar de Franse luchthavens moeten rekening houden met vertraging.

Bij de Parijse metro staakt niet meer dan 18 procent van het personeel. Toch rijdt op de meeste lijnen niet meer dan een op de vier treinen. De drommen reizigers op de metroplatforms worden ’s morgen en ’s avonds door politie en leger in bedwang gehouden. Veel forenzen gaan lopen: de trottoirs zijn tijdens de spitsuren overvol.

Burgemeester Bertrand Delanoë van Parijs roept de forenzen op zoveel mogelijk de auto, motor en scooter te laten staan. Dit om de luchtvervuiling te beperken.

\N (AP) Beeld
\N (AP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden