Column

Ambachtelijkheid is best lastig

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. Deze week: A-merken zetten ambachtelijkheid in om de concurrentie de baas te blijven. Best lastig.

Plakjes spotgoedkope ingrediënten op een broodje van behanglijmdeeg: het magische recept van de grootste fastfoodketen ter wereld. Dat ging driekwart eeuw goed, maar nu kukelt de omzet omlaag. Fastfood wordt slower. Wie ooit een scharrelburger heeft gegeten, wordt depri van McDonald's. Daarom komen ze nu met de ambachtelijke Maestroburger. Een Big Mac met spek op een sesambroodje als in de stijl van Burger King. Verpakt in een bruine kartonnen doos met authentieke krijtletters. Geserveerd met 'boeren' frites en 'echte' mayo. Weer eens wat anders dan die dameskappersfrites met gelig kwakje in bakje. Dat alles moet de 'bewuste, kritische en actief geïnteresseerde McDonald's consument' weer teruglokken in de voluptueuze moederschoot. Of deze cosmetische operatie erin resulteert dat McDo geen McDodo wordt, betwijfel ik.

Ook klassiek kratjesbier krijgt meer concurrentie. Obscure flesjes van buitenlandse brouwboetiekjes veroveren Nederland. Onze supermarkt verkoopt Raging Bitch, Brewdog Punk en Rogue Brutal. Lokale helden als Vuur & Vlam, Mooie Nel en Kaiser Kütlipp lonken naar mannen die ooit tevreden waren met een waterig vaasje Amstel.

Het gaat hard. In 2014 wisten 567 hoogopgeleide Nederlanders dat IPA staat voor International Phonetic Alphabet. Eind 2015 weet bijna elke man dat IPA gewoon India Pale Ale betekent.

Gewone pils smaakt intussen meer en meer naar fabriek. Bokbier gaf onze grote brouwers in de jaren tachtig een ambachtelijk aroma, maar daarmee red je het niet meer. Grolsch kwam in 2013 met Kornuit en filmde een stel baardige hophipsters die zogenaamd bier aan het brouwen waren. De rookmachine stond op volle kracht om van dat lekker stoffige zonlicht te krijgen. Dat maakt je nog geen Raging Bitch. Gemaakt voor een nieuwe generatie is marketing, gemaakt door een nieuwe generatie is authentiek.

Vorige maand kwam Grolsch met Vers Pils, dat was al een stuk verfrissender. Brouwmeester Wim Vermeulen, een onhippe vijftiger, hackte de Grolschfabriek. Ongefilterd, puur bier uit de eerste fase van het brouwproces was opeens op tap verkrijgbaar, in een hip café bij mij in de buurt. Hoera! Helaas. Ik was te laat, het bleek een tijdelijke actie. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Twee weken later komt Heineken met Extra Vers, dat wel een blijvertje moet worden, in de supermarkt nog wel. Heineken Extra Vers kan niet tegen daglicht, dus zit een papiertje om de fles. Dat valt op. En het staat in het koelvak, naast de melk. Wel twee keer zo duur als een gewoon pilsje, maar de helft goedkoper dan Raging Bitch.

Hoera! Helaas, Albert Heijn verkoopt het niet. Heb dus maar een kartonnetje met zes flesjes Gulpener Biologisch meegenomen. Niet nieuw. Niet megahip. Maar wel erg lekker. No-nonsense blijkt gelukkig ook een ambacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden