Ambachtelijke papierfabrikant stuurt eenderde van personeel weg om te overleven Er is steeds minder vraag naar kwaliteitspapier

De slogan van papierfabriek Van Houtum & Palm hangt in veelvoud in de grote Apeldoornse fabriekshal: 'Met plezier in papier....

Van onze verslaggeefster

Ellen de Visser APELDOORN

'Wij zijn een specialistisch bedrijf', zegt hij. 'Hier is papier maken nog een ambacht. Dit werk is niet te vergelijken met een kantoorbaan.' Maar dat specialisme komt op de helling te staan. De Gelderse Papiergroep, moederbedrijf van Van Houtum & Palm, kampt met sterk tegenvallende resultaten. In 1995 werd dertig miljoen verlies geleden, tegenover een positief resultaat van achttien miljoen in 1994. Een forse reorganisatie, waarbij 230 van de 1280 arbeidsplaatsen komen te vervallen, moet het bedrijf er weer bovenop helpen.

De grootste sanering vindt plaats bij Van Houtum & Palm. Bij de oudste papierfabriek van Apeldoorn krijgen eind deze maand 135 van de 305 personeelsleden te horen dat ze na de zomervakantie niet meer terug hoeven te komen. 'Ze hebben gelaten op die mededeling gereageerd', zegt Van den Brink. 'Ze wisten donders goed wat er aan de hand was. We moeten wel ingrijpen. Anders trekken we de hele Papiergroep ondersteboven.'

De papierindustrie is bij uitstek een cyclusindustrie, legt Van den Brink uit. 'Er zijn altijd rustige tijden. Ik heb hier zelf ook weleens de hallen staan witten omdat er weinig werk was.' Maar het personeel merkte de laatste tijd dat het dal waar de papierindustrie in zit, dieper is dan verwacht.

De vraag naar papier en karton stagneert. Niet omdat het gebruik afneemt, maar omdat de groothandelaren voldoende in voorraad hebben. Zij kochten vorig jaar flinke voorraden in toen bleek dat cellulose en pulp, de twee belangrijkste grondstoffen van papier, flink in prijs zouden gaan stijgen. Die voorraden zijn nog steeds niet uitgeput.

Van Houtum & Palm kampt daarnaast met een specifiek probleem. Bijna 30 procent van de jaarlijkse produktie van 40 duizend ton is 'uitschot', onbruikbaar papier. Dat hoge percentage heeft te maken met het specialistische en kleinschalige karakter van de produktie in de Apeldoornse papierfabriek. Van den Brink: 'We wisselen per dag zo'n tien keer van papiersoort: een andere kleur, een ander gewicht of ander formaat. De machine kun je bij een wisseling niet van het ene op het andere moment stopzetten. Er ontstaat dus altijd een overproduktie, die voor onze rekening komt.'

Van den Brink constateert bovendien dat de vraag naar kwaliteitspapier is afgenomen. 'Vroeger maakten we prachtige series met watermerken van de stad Rotterdam of Den Haag. Maar bedrijven gebruiken nu steeds meer gerecycled materiaal. Jaren geleden produceerden we speciaal papier voor encyclopedieën. Daar is nu geen markt meer voor. Mensen kopen die dingen nu op een floppy.'

Van Houtum & Palm zal de komende tijd de produktie van zogeheten gestreken papier, het gladde papier waar glossy magazines van gemaakt worden, afstoten. De jaarlijkse produktie van negenduizend ton vormt het meest verliesgevende pakket van het bedrijf. Om te overleven moet het bedrijf zich de komende jaren gaan richten op nieuwe trends in de markt, meent Van den Brink. Papier voor fax, kopieerapparaat en printer bijvoorbeeld, maar ook loterijpapier en zegeltjespapier.

De personeelsleden die bij Van Houtum & Palm moeten verdwijnen, worden zoveel mogelijk geholpen bij het zoeken naar ander werk in de papierindustrie. Van het personeel dat mag blijven worden extra inspanningen en een financieel offer verwacht. Over een half jaar gaat het bedrijf over van een vijf- op een drie-ploegensysteem. Het personeel levert daardoor 10 procent onregelmatigheidstoeslag in maar moet wel bijna vijf uur per week langer gaan werken.

Van den Brink: 'Velen werken hier al hun hele leven en de liefde voor het bedrijf is groot. Maar het zal zeker extra inspanningen vergen om de mensen na de vakantie weer gemotiveerd de hal in te krijgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden