Amazing Stroopwafels: meer dan straatband

Na het laatste nummer voor de pauze, stuurt Wim Kerkhof het publiek naar 'de kantine' met de woorden 'Wij wachten wel even tot jullie allemaal weg zijn, want wij laten de instrumenten niet alleen.' Streetwise na 25 jaar....

De Rotterdamse straat-, lift-, bejaardenhuis-, sauna- en sleepbootband The Amazing Stroopwafels speelde afgelopen week zijn eerste theaterpremi. Na een kwart eeuw triomfen te hebben gevierd op de meest uiteenlopende informele podia speelt het trio, aangevuld met een basist en een drummer, twee maanden in het theater.

Als de groep al op de radio te horen is, dan is het met Oude Maasweg, de prachtige combinatie van Leon Russells Engelstalige Manhattan Island Serenade, een gevoelige Nederlandse tekst over de liefde in Rotterdam, en Ik ga naar Frankrijk, elk jaar weer te horen bij Radio Tour de France. Ondanks een kleine twintig albums die de groep heeft uitgebracht, is de gevulde geldbak op straat de belangrijkste bron van inkomsten. Critici van Idols mogen tevreden zijn dat The Amazing Stroopwafels aantonen dat de faam van een artiest niet alleen het gevolg hoeft te zijn van radioen tv-bekendheid. De zalen zitten de komende twee maanden vol.

Dat publiek komt voor een vrolijke avond en krijgt die ook. De groep draait om het creatieve brein Wim Kerkhof, met zijn scherpe en toch warme stem. Meestal staat hij druk gebarend achter de toetsen, maar hij komt pas echt op stoom als hij zijn contrabas pakt. Toch is het een misvatting om The Amazing Stroopwafels alleen als een simpele beuk-band te zien. Natuurlijk staan er veel rock, country en snelle bluesnummers met makkelijke teksten op het repertoire om de feestgangers in een roes te krijgen. Het vingervlugge gitaarwerk van Arie van der Graaf en de aanstekelijke tweede stem van Rien de Bruin zijn vaste waarden voor dat succes.

Maar daarnaast schrijft Kerhof, samen met Cornelis Pons, ook interessante historisch verhalende nummers over de Reus van Rotterdam, de watersnoodramp van 1953 of een drama met een klein vliegtuigje in Apeldoorn in 1946. Het bijzondere repertoire wordt afgerond met felle bewerkingen van vooroorlogse kleinkunst-klassiekers als Mens, durf te leven en Dievenwagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden