Alvast tien artikelen uit de krant van morgen

Morgen in de krant, nu al online

Elke avond om 22.00 uur op Volkskrant.nl: alvast tien artikelen uit de krant van morgen. Met vandaag: het leven in een Jappenkamp, Ryan Gosling over zijn regiedebuut en gedoe rondom voetbalshirtjes.

Still uit Lost River, het regiedebuut van Ryan Gosling.

In Nepal hebben de eerste konvooien met hulpgoederen de afgelegen valleien dicht bij het epicentrum van de aardbeving bereikt, schrijft Sterre Lindhout. Hulpverleners troffen daar, vijf dagen na de ontwrichtende natuurramp, dorpen aan die waren gereduceerd tot stapels rode baksteen in de modder. Intussen groeit de kritiek op de overheid.

De MBO Raad pleit voor een 'Middenschool light' waar havo en vmbo-leerlingen tussen 12 en 17 naartoe gaan. Dat voorkomt dat zij al op jonge leeftijd een ingrijpende schoolkeuze moeten maken en het versoepelt de doorstroming naar mbo en hbo, is de gedachte. Zitten ouders hierop te wachten? Een analyse van het plan. (+)

'Plus'-teken

Artikelen met een 'plus'-teken zijn vrij toegankelijk voor abonnees van de Volkskrant. Geen abonnee? Geen nood, hier kunt u de Volkskrant twee weken gratis proberen. Zonder verplichtingen.

Voor Joost van Bodegem begon de oorlog pas ná zijn tijd in een Jappenkamp: 'Het kampleven bestond voor ons uit spelletjes doen. Krijgertje, tikkertje, in bomen klimmen. Ik maakte bootjes van stukjes hout die ik liet drijven in het open ­riool van de badruimte. Met elastiek jaagden we op libellen, we haalden krekels uit hun holen, groeven mierenleeuwtjes uit. En we knikkerden eindeloos. Indisch knikkeren, daar is Hollands knikkeren maar primitief bij.' (+)

Herman Blom, auteur van het boek Interculturele samenwerking in organisaties, pleit voor een islamwet zoals die in Oostenrijk is ingevoerd: 'Oostenrijk gaat met de 'islamwet' islamitische gemeenschappen uitdrukkelijk verplichten de Oostenrijkse rechtsorde na te leven. Dit om beïnvloeding uit Turkije of uit Saoedi-Arabië te verhinderen. De Oostenrijkse regering garandeert met een nieuwe islamwet de gelijkstelling van moslims met andere geloofsgenootschappen.'

'Ik werd pissig om die jappenvlag' Beeld Robin de Puy

Gerhard Wiese was in de jaren zestig een van de juristen achter het eerste Duitse Auschwitzproces. Door zijn werk werden de gruweldaden van het kamp onthuld. Een personage in Im Labyrinth des Schweigens is op hem gebaseerd. De Volkskrant sprak de 87-jarige Wiese: 'Ik dacht dat er in concentratiekampen tegenstanders van het regime werden opgesloten, niet dat ze systematisch werden vermoord'. (+)

Bor Beekman gaf de sf-thriller Ex Machina vier sterren. Hij schrijft: Alles in Ex Machina is een test. Voor de personages én voor de kijker. Kunnen we ons voorstellen dat robots gevoel hebben? En zo ja, hebben we dan rekening te houden met die gevoelens? De film steekt geraffineerd in elkaar en valt te scharen naast Spike Jonzes futuristische en kritische romkom Her.

Beeld Typex

Roze is voor homo's en te kleurig lijkt op een pyjama. Ook het nieuwe uitshirt van Feyenoord is omstreden. 'In de kleedkamer is het zelden een issue', vertelt de modebewuste oud-prof Geert den Ouden. 'Het is vooral belangrijk dat het lekker zit. Dus niet te oversized. Een slecht seizoen ­afschuiven op een lelijk shirt, daar hoef je natuurlijk niet mee aan te komen.' (+)

Voor zijn regiedebuut liet steracteur Ryan Gosling het onvoorspelbare gebeuren in de vervallen straten van Detroit. Lost River doet denken aan het werk van David Lynch - tot onvrede van veel critici, die de film neersabelden. Is hij immuun voor kritiek? 'Je hóeft een film niet goed te vinden.' (+)

Floortje Smit bespreekt de problematiek rondom native Americans in Amerikaanse films naar aanleiding van de commotie rondom de film Ridiculous 6: 'In een uitgelekt script bleken haar vriendinnetjes Sits On Face (zit op gezicht) en No Bra (geen bh) te heten. De Indianen vegen hun kont af met dode bever en een van de personages vraagt of hij zijn 'peepee' in iemands 'tipi' mag doen.' (+)

Sylvia Witteman wandelde door Pompeii: 'Het heeft iets ongemakkelijks, willekeurige voorbijgangers aanklampen om de weg naar het bordeel te vragen, maar als je in Pompeii bent wordt het je toch niet al te zwaar aangerekend. Iederéén is daar trouwens op zoek naar het bordeel, van ginnegappende Aziatische dames op hoge hakjes in de plensregen tot een Duitse gymnasiumklas.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.