Altijd weer die vraag: ben je clean?

Ook in de 100ste Tour is de geloofwaardigheid van de renners onderwerp van discussie. Vooral op rustdagen. Hoe gaan de ploegen daarmee om?

LYON - De dag voor de klim naar de Mont Ventoux had Chris Froome plotseling geen zin in veel vragen. Nog voordat de journalisten over de kale berg konden beginnen, had de geletruidrager zich al uit de voeten gemaakt.

Er waren collega's die Sky-manager Dave Brailsford vorige week op Ax-3-Domaines, waar Froome de eerste gele trui pakte, een bericht stuurden met de waarschuwing: 'Gefeliciteerd, maar van nu af aan is het allemaal mediamanagement.'

Minimaal een uur is de renner na een etappe normaliter bezig met plichtplegingen. Doorgaans ondergaat de Brit ze even kalm en gelaten, ook als de vragen alleen maar dopingerelateerd zijn. 'Ik word wel eens boos, maar niet voor de camera', zei hij deze week.

Een keer zei hij ten overstaan van de internationale media wat hij echt dacht. Maar toen draaiden de camera's niet. 'Win ik een rit op een berg en vragen ze mij of ik clean ben. Ik vind het getuigen van een gebrek aan respect', antwoordde hij op de vraag hoe het kon dat hij een van de snelste tijden had neergezet in de klim naar Ax-3-Domaines.

Maandag zal Froome er tijdens de tweede rustdag wederom naar worden gevraagd. Ook in het hotel bij de Nederlandse wielerploeg Belkin zal de vraag worden gesteld of de prestaties van Bauke Mollema en Laurens ten Dam geloofwaardig zijn. En het probleem is dat geen antwoord goed genoeg is in de ogen van veel journalisten.

Kun je renners daarop voorbereiden? Bradley Wiggins wist dat in de Tour doping een onderwerp zou worden zodra hij het geel om de schouders zou hebben, maar noemde de insinuaties vorig jaar 'het werk van klootzakken'. Vervolgens gooide de Sky-kopman er nog meer scheldwoorden uit.

Froome zit beter in het keurslijf van de communcatieafdeling van Team Sky. 'Als je aangevallen wordt, wil je je verdedigen. Dat is niet altijd de beste manier. Het idee achter de ploeg is dat we mensen voor het wielrennen willen werven', legde Brailsford de mediastrategie van de Britse ploeg uit. 'We wilden 1 miljoen mensen erbij die naar de sport keken. We willen mensen van wielrennen leren houden.'

Bij concurrent Alberto Contador wordt er luchtiger over gedacht. De Spanjaard zegt dat iedereen maar moet geloven wat hij wil, als hem naar zijn geloofwaardigheid wordt gevraagd. Contador werd na zijn Tourzege in 2011 positief bevonden en miste de ronde vorig jaar omdat hij een schorsing uitzat.

'Een persconferentie kan op een lose-lose-situatie uitdraaien', zegt Anders Damgaard, persman bij Saxo-Tinkoff, de ploeg van Contador. 'Dat een renner nee of ja zegt op een vraag en hij voor elk antwoord een klap in zijn gezicht krijgt.'

Bij Sky ergeren ze zich aan die houding. 'Vroeger keken renners je in de ogen, zeiden dat ze clean waren en het was een leugen. Dat heeft wantrouwen gecreëerd bij journalisten. Nu moeten we mensen van de geloofwaardigheid van de sport overtuigen', vertelt Brailsford. 'Dan kan je niet zeggen zoals Contador dat het je niet kan schelen of ze je geloven of niet. Dan moet je proberen om te bewijzen dat je voor een schone ploeg rijdt. En dat je op een schone, cleane manier de Tour gaat winnen.'

Makkelijk is dat niet. Brailsford moest zich in het voorjaar nog in alle bochten wringen toen het misging met een van zijn renners, Matthew Hayman. Hayman, op dat moment op hoogtestage op Tenerife, weigerde vragen te beantwoorden over zijn tijd bij Rabobank, waar Michael Rasmussen een boekje over open had gedaan. 'Ik denk dat Mat en de andere renners zich wel realiseren dat no comment in deze tijd geen gepaste reactie meer is op ongewenste vragen.'

Ook bij andere ploegen gaat het soms wel eens mis. In het voorjaar moest persattaché Alessandro Tegner van Omega Pharma-Quickstep eraan te pas komen om Mark Cavendish te kalmeren die explodeerde na een vraag van een verslaggever van de Volkskrant over Lance Armstrong. Cavendish vroeg Tegner de verslaggever te verwijderen. Dat gebeurde niet.

De verhoudingen tussen renners en media zijn verhard. Veel woordvoerders klagen in de Tour over het gebrek aan respect voor de renners. Stel dat je om 3 uur 's nachts gewekt wordt, dat je tientallen keren in je gezicht geslagen wordt, dat je geblindeerd wordt, je een auto moet parkeren terwijl honderden journalisten je allemaal moeilijke vragen stellen. En dat terwijl de hele wereld meekijkt. 'En als je er dan niet in slaagt goede antwoorden te geven, dan ben je schuldig', vergelijkt Brian Nygaard, communicatiemanager bij het Australische Orica-Greenedge.

Het is zoals een renner zich voelt, wil hij maar zeggen. 'Je integriteit als renner moet niet worden bepaald aan de hand van de manier waarop je lastige vragen beantwoordt als je net zes uur op je fiets gezeten hebt. En dat is wel wat er nu gebeurt', zegt Nygaard, die Bjarne Riis voor de turbulente Tourstart van 2006 net zo lang liet zitten bij een persconferentie tot de journalisten echt geen vragen meer hadden. 'Vind je dat eerlijk?'

Bij Sky proberen ze geen antwoord te geven op die vraag. Maandag zal Froome weer plaatsnemen achter de tafel en zeggen dat hij 100 procent clean fietst. En als de camera's niet meer draaien, zal hij zeggen wat hij vorige week zei: 'Waarom krijg ik altijd die vragen over doping? Het is triest.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden