Altijd de gordijnen dicht

In een afgelegen, krakerig landhuis op het mistige kanaaleiland Jersey wacht Grace (Nicole Kidman) vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog op de terugkeer van haar man....

Het is het even eenvoudige als effectieve uitgangspunt voor de bovennatuurlijke thriller The Others. De mobiliteit van Grace en haar kinderen is beperkt - en niet omdat ze zich om onduidelijke redenen op een afgelegen plaats terugtrekken, zoals in slechte horror zo vaak gebeurt. Zij bevinden zich altijd in het half-duister - en niet omdat de stroom te onpas uitvalt.

The Others is de eerste Engelstalige thriller van de jonge Spaanse regisseur Alejandro Amenábar (Santiago de Chili, 1972). Met Tésis (1996), over een studente die op een snuff movie stuit, verdiende hij het predikaat 'veelbelovend'.

Een jaar later bevestigde hij zijn talent met Abre les ojos, een wat pretentieuze kruising tussen The Picture of Dorian Gray en The Beauty and the Beast.

De film was een groot succes in Spanje. Maar de belangrijkste reden dat Abre les ojos (1997) eerder dit jaar in Nederland werd uitgebracht, was de bijrol van het nieuwe Spaanse exportproduct Penélope Cruz.

Tom Cruise was onder de indruk (niet alleen van de film, naar later bleek) en verwierf de rechten voor een Amerikaanse remake. Omdat Amenábar zelf beleefd bedankte, werd Cameron Crowe voor de regie benaderd. Amenábar mocht van Cruise in Europa met Amerikaans geld een andere film maken.

In The Others suggereert Amenábar veel, maar laat hij weinig zien. Special effects ontbreken grotendeels. Een vette soundtrack is ook al niet nodig om de kijker de stuipen op het lijf te jagen.

Kidman - Cruise' ex die werd ingeruild voor Penélope Cruz - is prachtig als de neurotische, streng-gelovige Grace. Zij moet er niks van weten als dochter Anne zegt dat ze spoken ziet. Als de tekenen lastiger te negeren zijn, draait ze langzaam maar zeker door.

Terwijl de spanning tussen Grace en de kinderen almaar groter wordt, moet de kijker gissen of de gebeurtenissen zich in het huis afspelen, of in het hoofd van Grace.

Het maakt van The Others een geslaagde, zeer beheerste horrorfilm, in de beste traditie van Jack Claytons The Innocents en Robert Wise' The Haunting. Sfeervol, goed geacteerd (ook door de kinderen), en fraai in beeld gebracht.

The Others leverde in Amerika meer dan 100 miljoen dollar op en bezorgde Amenábar een vliegende start in Hollywood. Het is te hopen dat het eigenzinnige talent daar zijn eigen plan blijft trekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden