Alternatief Zuiderzeelijn gaat niet door

Er komt geen nieuwe spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen met mogelijk een aansluiting naar de Randstad. Volgens de provinciebesturen van Groningen en Friesland is zo'n verbinding te duur.

GRONINGEN - Het plan voor de spoorverbinding gold jarenlang als alternatief voor de in 2007 afgeblazen Zuiderzeelijn. Doel was om de lijn naar Heerenveen op termijn verder door te trekken naar Lelystad, waarmee de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad aanzienlijk zou zijn verkort.


Volgens een raming valt de spoorlijn 120 miljoen euro duurder uit dan de 600 miljoen euro die beschikbaar is. 'Als je nu al ziet dat raming en budget zo ver uit elkaar liggen, dan moet je de moed hebben de stekker eruit te trekken', zegt de Friese gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA).


Voor wat betreft de bereikbaarheid met de Randstad vestigen de provinciebesturen nu hun hoop op de nieuwe Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad. 'Het verschil in reistijd via de verbinding over Heerenveen zou nihil zijn geweest', zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD).


Werkgeversorganisaties reageren teleurgesteld op het besluit de spoorlijn te schrappen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden