Als zoete broodjes over de online-toonbank

CARIEN TEN HAVE

Wie Ben Brevink (36)

Webwinkel trendyhanddoeken.nl

Producten bad- en bedtextiel

Sinds juli 2008

Producten 1.500

Bestellingen 1.000 in 2011 en 3.000 in 2012

Omzet 30 duizend euro in 2011, verdubbeling verwacht in 2012

Winst 15 duizend euro (2011)

Vraagstuk onlinewinkelen

'De webwinkel begon ik ruim vier jaar geleden. Toen had ik nog maar één bestelling per week. Ik had alleen een computer, geen lening van de bank, en geen voorraad of veel keuze aan producten. De veertig handdoeken en badjassen liepen goed, maar sinds de afgelopen twee jaar groeien we pas echt snel. Klanten komen terug naar de webshop en we hebben inmiddels drieduizend bestellingen.'

Ben Brevink is lang niet de enige internetondernemer met een webwinkel die flink in de lift zit, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.org. Ondanks de economische crisis groeide de onlineverkoop van Nederlandse webwinkels in de eerste helft van dit jaar met 9 procent, naar 4,6 miljard euro. Hoewel het aantal bestellingen toenam, gaven consumenten wel minder uit per online-aankoop. Maar het aantal onlinekopers nam toe tot 8,5 miljoen.

Dat ziet Brevink ook. Het aantal klanten in zijn webwinkel nam snel toe tot een bestand van zo'n achtduizend onlinekopers. Het bedrijf maakt nu twee jaar winst, verwacht dit jaar een omzet van zo'n 60 duizend euro en ziet het aantal bestellingen toenemen (van duizend in 2011 tot naar verwachting drieduizend in 2012).

Klanten zijn bij hem niet minder, maar meer gaan uitgeven aan zijn luxe bad- en bedtextiel. Gaven ze vroeger nog rond de 30 euro uit per bestelling, nu is dat opgelopen naar ongeveer 60 euro. 'Het is crisis, dus mensen kijken eerst goed rond op het internet om de prijzen te vergelijken', zegt Brevink. 'Wij hebben geen fysieke winkel, bestaan alleen op internet en juist daarom kunnen we scherpe prijzen bieden.'

Dat werkt, merkt Brevink. Klanten komen regelmatig terug naar zijn website om spullen te kopen. 'Ze verwachten een webwinkel met duidelijke omschrijvingen van het product, en veel afbeeldingen. En duidelijke communicatie over het bestellen, goede service, en een keurmerk zoals Qshops.'

Om klanten zo veel mogelijk keus te geven probeert Brevink elke dag nieuwe producten aan de webwinkel toe te voegen. Begon het bedrijf met veertig verschillende badhanddoeken of badjassen, nu is er keus uit een arsenaal van ruim 1.500 producten. Om kosten te besparen doet hij alles zo veel mogelijk zelf: van het online zetten van de nieuwe spullen tot het verzenden naar de klant. 'Mijn vader zat al in het textiel en ik ben goed met computers, dus ik weet hoe het werkt.'

En als het zo goed blijft lopen? Dan wil Brevink ook in het buitenland een webwinkel starten. Iedere maand zet hij geld opzij om ook daar een zaak op internet te kunnen opzetten. Dat kost tussen de vijf- en tienduizend euro. 'We zijn met niets begonnen, nu groeit de winkel ieder jaar weer. Mijn doel, dat is een webwinkel in Duitsland. En als we blijven groeien gaat dat lukken.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden