Als Tiger niet afslaat, zitten sponsors en winkeliers in zak en as

Golftoernooi The Masters moet het zonder Tiger Woods stellen. Sportief is dat geen drama. De financiële gevolgen zijn echter enorm.

AUGUSTA - In sport is hij nog altijd 'the greatest show on earth'. Een golftoernooi zonder Tiger Woods is slechts de helft waard van een toernooi mét de superster van het golf. Nadat tien dagen geleden bekend werd dat Tiger Woods wegens een rugblessure niet zou meedoen aan The Masters van 2014 daalden de prijzen van de toegangskaarten op de zwarte markt met 30 procent: van 4.000 naar 3.000 dollar (2.175 euro) voor een vierdaagse passe-partout.


Toen Woods vorig jaar vlak voor The Masters in topvorm leek na drie opeenvolgende toernooi-overwinningen stegen de toegangsprijzen juist met 247 procent. 'Het is een speler minder om te verslaan. Maar we zullen hem missen. Zijn absentie zal zwaar wegen op het toernooi', stelde zijn landgenoot Steve Stricker maandag.


Het Tiger-effect is voor golf van enorm belang. Volgens onderzoek zullen ook de Amerikaanse televisiezenders worden getroffen. De kijkcijfers van het televisienetwerk CBS van golf zijn 171 procent hoger als Woods in de top van het klassement meedraait.


Met Woods haalt CBS met het uitzenden van golfwedstrijden van de Amerikaanse Tour een marktaandeel van 4,6 procent, zonder van 1,7 procent. Stricker: 'Als Tiger meedoet, wint het toernooi ineens veel meer aan waarde. Er is dan zoveel meer aandacht.'


The Masters - met als bekendste hoofdprijs het traditionele groene jasje, naast een cheque van 1,5 miljoen dollar - is het toptoernooi voor de Amerikaanse zenders. Liefst 20 procent van alle media-aandacht voor golf in een jaar gaat naar The Masters, dat altijd plaatsvindt op de course van Augusta in Georgia, in een sprookjesachtig decor van het groenste gras, het witste zand en de kleurigste azalea's en rododendrons.


De populariteit van de 38-jarige Woods heeft amper geleden onder zijn jarenlang falen op de belangrijkste toernooien van het jaar, zijn buitenechtelijke affaires, zijn scheiding en de opeenvolging van blessures. Voor sponsor Nike is het een regelrechte ramp dat Woods niet meedoet aan The Masters .


Repucom, een sportsmarketingbureau, rekende uit dat Woods vorig jaar tijdens The Masters met zijn Nike-logo's 34 minuten en 22 seconden in beeld was. Dat betekende bijna 4 miljoen dollar aan gratis reclamezendtijd, ondanks het feit dat Woods niet echt meedeed voor de titel. Hoewel Nike ook de Noord-Ierse ster Rory McIlroy onder contract heeft staan, zal de exposure van Nike dit weekeinde naar verwachting met 80 procent dalen.


'Is er iets dat Nike kan doen om Woods te vervangen? Kortweg: nee. Tiger is een fenomeen dat al 20 jaar een sport domineert', aldus Paul Smith van Repucom.


Sportief gezien is het afzeggen van Woods voor The Masters geen onoverkomelijk verlies omdat hij dit jaar nog geen toernooi heeft gewonnen en waarschijnlijk niet eens tot de favorieten zou zijn gerekend. Maar commercieel gezien kunnen The Masters en de golfsport eigenlijk niet zonder Woods, ook al is het nu al weer zes jaar geleden dat hij voor het laatst een major (toen de US Open) won en negen jaar sinds hij The Masters voor het laatst op zijn naam schreef.


Nadat Woods in 1997 zijn allereerste major won in Augusta is de commerci-ele waarde van golf verveelvoudigd. Golf is dankzij Woods een mondiale sport geworden met fans in de Gobi-woestijn en langs de Amazone. De Amerikaan is elke dollarcent waard van de ruim één miljard dollar die hij met golf heeft verdiend.


Ondanks zijn afzegging is de merchandising in Augusta gericht op Woods. In de golfshops in Augusta liggen in de meeste etalages de replica-shirts, schoenen en broeken die Woods zou hebben gedragen als hij wel had meegedaan: de Masters-collectie van Nike. Die is al maanden geleden door de winkels ingekocht. Woods zou, zo blijkt, op de vier dagen van The Masters achtereenvolgens een roze, oranje, groene en rode polo hebben gedragen die voor prijzen rond de 100 dollar worden aangeboden.


Dezelfde schoenen als waarmee Tiger over het groene gras en door de witte bunkers zou hebben gelopen, doen 220 dollar. Een winkeleigenaar die de spullen al drie maanden geleden inkocht, is al een beetje desperaat. 'Mensen kopen wat ze Tiger zien dragen op televisie. Als hij er niet is, kopen ze die niet.' Toen Woods vorig jaar op de tweede dag na een controversiële drop opklom naar de top van het klassement, verkocht de winkel in amper een uur honderden gele Nike-polo's die hij toen droeg.


Alle spelers willen graag winnen, maar als zij zelf niet winnen, hopen ze dat Woods dat doet. Dat is goed voor de belangstelling voor de sport en daardoor ook voor hun portemonnee. Nu Woods niet meer domineert, zijn er ook geen favorieten meer, hoogstens kanshebbers. Daartoe behoren de Australiërs titelverdediger Scott Adam en Jason Day, respectievelijk nummer 2 en 4 op de wereldranglijst, de Zweed Henrik Stenson, de Britten Justin Rose en Rory McIlroy en de Amerikanen Phil Mickelson, Zach Johnson en Dustin Johnson. Als een van hen wint, zou hij ook Woods kunnen aflossen als de nummer één van de wereld, wat de golfwereld nog meer pijn zal doen.


Nieuwe sta-in-de-weg voor longhitters

Ooit lobbyde president Eisenhower voor het omzagen van de boom nadat hij er voor de zoveelste keer een bal tegenaan had geslagen. De enorme den was een sta-in-de-weg voor elke golfer die op de Augusta National speelde. Menige uitstekende score ging er verloren. Eisenhower - fanatiek golfer en lid van de club in de jaren vijftig - kreeg zijn zin echter niet. De den bleef en kreeg de naam Eisenhower Tree. Hij werd een icoon van de golfsport en de beroemdste boom van alle golfcourses in de wereld. Afgelopen winter sneuvelde de boom na een ijsstorm. Inmiddels is een nieuwe boom geplant. Iets verder weg van de tee zodat die een nieuwe sta-in-de-weg zal worden voor de nieuwe generatie spelers (longhitters) die de bal verder kunnen slaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden