'Als reiziger word je met dédain behandeld'

Te laat op het werk, de hele reis staan, treinen die niet rijden: lezers van de Volkskrant doen deze zomer verslag van hun ervaringen met de NS....

'Aan het plebs wordt nooit uitgelegd wat de technische term 'seinstoring' inhoudt', zegt de boze Leander Grooten. De trein van zijn vriendin had vertraging en uitleg kreeg ze nauwelijks. Er is een seinstoring, werd gezegd. Daar moest ze het mee doen.

'Maar waarom is er altijd een seinstoring en wat is een seinstoring?', vraagt Grooten zich af. 'Als er zo veel seinstoringen zijn in Nederland, hoe komt dat dan, hoe kunnen ze worden verholpen en waarom heeft de NS er zo ontzettend veel last van?'

Gebrekkige voorlichting ergert meer reizigers. 'Wat mij het meest steekt is het ontbreken van enige empathie,' klaagt Ronald Geb hardt. 'Iedere NS'er die je spreekt meldt hetzelfde: 'Ik kan er toch niets aan doen.' De conducteur, de machinist, de lokettist(e), de directie, de politiek of de mensen bij Reizigersinformatie: niemand kan er iets aan doen. Als reiziger krijg ik het gevoel dat ik met dédain word behandeld.'

Ook Maarten de Vries stoort zich aan de service. Hij wil sneller worden gewaarschuwd als een trein uitvalt. Dan kan er op dat moment nog alternatief vervoer worden geregeld.

'Vaak rijden treinen alleen maar heen en weer op een bepaald traject (bijvoorbeeld Utrecht-Rhenen). Maar als een trein uitvalt (zoals zo vaak) dan wordt dit een minuut voor vertrek medegedeeld of pas als de trein al weg had moeten zijn. Terwijl ze weten dat trein X in Utrecht niet weggaat, omdat trein X ook niet drie kwartier eerder in Rhenen is weggegaan.'

Ton van Leest heeft klachten over de behandeling van een verstandelijke gehandicapte reiziger. De trein van Tilburg naar Den Haag stopte in Breda en reed niet verder. Niemand, ook de perronchef niet, kon uitleg geven. 'Voor mij was dit alles nog niet zo erg, maar een verstandelijk gehandicapte jongen die alleen reisde en naar Delft moest, werd geadviseerd de trein terug te nemen naar Den Bosch, daar over te stappen naar Utrecht en daar de trein verder te nemen naar zijn bestemming.'

Tijdens die omweg werd de jongeman in verwarring gebracht door diverse onaangekondigde stops. 'In Tilburg vond hij een conducteur, die men tegenwoordig nauwelijs nog in treinen aantreft, die hem nauwelijks verstond vanwege zijn spraakgebrek, maar hem wel adviseerde in Den Bosch over te stappen. Ik was volkomen sprakeloos. Hoe moest die jongeman dan verder! Uitstappen, maar waarom en waar naartoe en in welke trein?'

Martijn Kok voelde zich op zijn treinreis ook enigszins ontredderd, maar legt de schuld niet zonder meer bij de NS. Een leuk dagje Scheveningen pakte anders uit dan gehoopt. Het strand bleek vanuit Nijmegen onbereikbaar. Een ernstig ongeluk op de overweg in de eerste trein, een kapotte voorruit en bovenleiding in de tweede. Een stoptrein moest redding brengen.

'Omaatjes, fietsen, railtenderkarrtjes en mensen werden de kapotte trein uitgetild, een meter lager neergezet en in de klaarstaande stoptrein gehesen.' De NS deed zijn best, concludeert Kok. Er werd redelijk omgeroepen op de stations en er waren bonnetjes voor gratis koffie of thee. 'Gewoon een slecht idee om op een vrije dag met de trein naar het strand te gaan.'

De meest relativerende woorden kwamen deze week van ver. 'Ek skryf jullie van Suid Afrika', zegt Margaux Smit, die een jaar in Nederland heeft gewoond. 'Suid Afrika se treine is 'n broei plek vir moord en roof. Ek het 'n jaar in Nederland gewoon en was baie in my skik met julle treine! Tel julle seëninge Nederlanders!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden