'Als jouw werkgever tevreden is, zou er salarisruimte moeten zijn'

Content marketeer: 1.406 euro bruto (32 uur).

Beeld Thinkstock

Dilemma

De bijbaan die Boy (26) drie jaar geleden naast zijn studie deed, verdiende beter dan de baan die hij nu heeft. Natuurlijk, het werk als content marketeer bij een online hotelaanbieder vindt hij stukken leuker dan zijn baan als winkelmedewerker, maar dat neemt niet weg dat zijn salaris hem dwarszit.

Boys loon is omgerekend voor een fulltimefunctie zo'n 1.700 euro bruto per maand. Als hij dat bedrag invult op het salariskompas op internet, blijkt ook daar dat hij meer moet verdienen op grond van zijn studie (hbo journalistiek), drie jaar werkervaring en zijn huidige functie.

Inhoudelijk zit alles goed. Boy is verantwoordelijk voor veel van de content op de site, zowel in beeld als in tekst. Hij beheert het blog en de sociale media en zorgt dat alles goed vindbaar is via Google - een vak apart. Ook analyseert hij welke info goed loopt en welke niet.

Logisch dat zijn baas tevreden is en hem beloont met een contractverlenging. Moet Boy nu ook niet op zijn strepen staan voor een hoger salaris?

Advies

'Die beloning mag wel wat hoger', zegt Klazina Tulner van vakbond CNV. 'Het salaris zou minimaal tussen de 2.000 en 2.500 euro mogen zijn voor een fulltime functie.' En het kan nog hoger volgens Tulner: 'In sommige sectoren komt 3.000 euro ook voor.'

Oei, er zijn dus content marketeers die maandelijks bijna het dubbele verdienen, hoor je Boy denken. Waar dat verschil vandaan komt, moet hij aan zijn werkgever vragen, maar Karmen de Boer van Berenschot heeft wel een suggestie. Het zou kunnen dat Boys werkgever de cao van de reisbranche hanteert. In dat geval is hij mogelijk ingeschaald als werknemer e-commerce en is zijn salaris redelijk, maar alleen in verhouding tot die specifieke cao dan.

Want iedereen is het erover eens dat Boy gezien zijn verantwoordelijkheden, minimaal 2.000 euro bruto mag verdienen. Maar hoe pak je dat aan bij je baas?

Simpel, zegt Jacco van den Berg van het gelijknamige trainingsbureau, Boy moet in kaart brengen wat zijn content teweeg brengt op de site. Hij weet al welke teksten en foto's goed lopen. De volgende stap is die toegevoegde waarde omzetten in financiële cijfers of desnoods het aantal boekingen dat voorkomt uit zijn acties. 'Je hebt recht op meer en als jouw werkgever tevreden is, zou er salarisruimte moeten zijn.'
Verder is het slim voor Boy om zichzelf te blijven ontwikkelen, zegt Van den Berg. 'Maak opleidingsafspraken voor specialisaties in Wordpress, Indesign en sociale media en online marketing.' Handig voor Boy's werkgever, maar ook voor hemzelf mocht hij nog eens buiten de deur willen kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden