'Als iets zomaar op tafel is gezet, loop ik door'

Tijdens Dutch Design Week gidsen de Gasten van de Volkskrant u door het overweldigende programma. Welke locaties mogen niet worden gemist? Wie zijn de nieuwe ontwerptalenten? En wat hebben de Gasten zelf eigenlijk met design? Vandaag: Nicole Uniquole (46), zelfstandig tentoonstellingsmaker en initiatiefnemer Meesterlijk - Design en Ambacht.

Minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geniet zaterdag zichtbaar bij een ontwerp van Tineke Beumers op de Dutch Design Week in Eindhoven. Beeld anp
Minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geniet zaterdag zichtbaar bij een ontwerp van Tineke Beumers op de Dutch Design Week in Eindhoven.Beeld anp

Hoe definieer je design?

'Voor mij is design een product dat goed is vormgegeven en goed van verhouding is. En waarvan het materiaal goed is geselecteerd en gebruikt'

Nicole Uniquole. Beeld Sander Heezen
Nicole Uniquole.Beeld Sander Heezen

Moet het functioneel zijn?

'Toegepaste kunst vind ik nog kunnen. Maar het moet wel functioneel zijn, ja. Anders kun je net zo goed kunst kopen. Het beste design is ook tijdloos. Zoals de theepot van Arne Jacobsen. Een pot of een stoel met iets geks, een grappig detail, is leuk om naar te kijken. Maar dat gaat de tand des tijd niet doorstaan.'

Je organiseert jaarlijks een eigen Dutch Designevenement, Meesterlijk. Daarin speelt ook food een rol.

'Bij Meesterlijk draait het erom dat je weet wat de herkomst van een product is. Dat zie je terug in design en mode, maar ook in food. Wat meespeelt is dat Meesterlijk bij mij in de keuken is begonnen. Als ik bij ontwerpers thuis kwam, zag ik de meest prachtige dingen. Toen ben ik mensen in mijn keuken gaan uitnodigen, zodat ze de ontwerpers konden ontmoeten en de verhalen achter de ontwerpen konden horen. Dat is steeds groter geworden'

En Dutch Design dus. Wat trekt je daar zo in aan?

'Mijn affiniteit met Dutch Design heeft te maken met het feit dat de mensen die het maken dichtbij zijn. Daardoor krijg je een persoonlijke band. Ik denk dat als ik in Stockholm had gewoond, ik hetzelfde met Zweeds design had gehad. Maar ik vind het ook gewoon belangrijk dat Nederlandse ontwerpers goed worden gepromoot.'

Waar komt je liefde voor design vandaan?

'Mijn pleegouders waren eigenaar van de winkel van Bas van Pelt, de meubelontwerper. Van daar uit gaven ze ook interieuradvies. Dat was echt nog de Goed Wonen school. Heel strak, sober. Maar vooral functioneel. Zij hebben me geleerd wat goede vormgeving is.'

Is je eigen huis ook zo ingericht?

'Mijn huis is wel strak en minimalistisch, ja. Soms heb ik wel eens mensen over de vloer die zeggen: 'Goh, wat jammer dat je zo lang op je meubels moet wachten.' Ik heb het erg druk met werk, dan wil ik geen afleiding. Veel meubels heb ik ook laten maken. Dan weet je zeker dat je er nooit op uitgekeken raakt.'

Wat is het laatste designstuk dat je hebt aangeschaft?

'Keramisch werk van Esther Stasse en van Hozan Zangana. En een mooie, bronzen set van Mieke Meijer. Een kan en een fruitschaal uit een oplage van drie. Ik vind het interessant als er het geen hoge oplage is. En het is gewoon prachtig. Ik weet zeker dat je een gelukkiger mens wordt als je je omringt met schoonheid. Desnoods leef je een jaar op brood op pindakaas, ha.'

Een bezoek aan Dutch Design Week, is dat werk of ga je als liefhebber?

'Alles wat ik doe, doe ik uit liefhebberij. Ik omring mezelf zeven dagen per week met schoonheid. Ik neem ook alleen opdrachten aan waarin ik die vrijheid voel. Zo ben ik nu bezig met de voorbereidingen voor een tentoonstelling in Paleis Het Loo over servies en gedekte tafels. Daar let ik tijdens DDW dan met name op. Ik kijk hoe de stukken zijn gemaakt, maar ook hoe veel moeite in de presentatie is gestoken. Als iets zomaar op tafel is gezet, loop ik door.'

Zag je daarin veel verschil?

'Zeker. Een fijne locatie vond ik de Kazerne, daar zie je dat de ontwerpers er echt over hebben nagedacht. Sommige bezoekers reizen twee uur heen en twee uur terug om naar DDW te komen, dan is het wel belangrijk dat ze je verhaal snappen. Kuperus en Gardenier doen dat erg goed. En EE Labels. Ook bij de Design Academy zag je dat ze dit jaar echt weer veel tijd en zorg aan de presentatie hebben besteed.'

Nog andere locaties die je aanraad?

'Het is een beetje uit de richting, maar Sectie C. Een hele fijne plek, iedereen heeft daar zijn eigen atelier, maar het voelt toch als een geheel. De verhouding tussen binnen en buiten is ook goed. Op andere plekken was het toch wat rommeliger, zaten mensen buiten op kratjes bier te drinken.'

Nog iets gezien dat je zelf wilde meenemen?

'Studio rENs had bij Piet Hein Eek hele mooi wandkleden hangen. De kleuren zijn gebaseerd op de klederdracht die vroeger in Spakenburg werd gedragen in perioden van rouw. Daar kreeg ik echt kippenvel van. Je kijkt in feite naar iemands leven in kleur, je ziet het persoonlijke verdriet in dat kleed. Dat raakte me echt'

Hoe heb je je bezoek voorbereid?

'Ik had op Facebook een oproepje geplaatst voor tips. En ik kijk zo veel mogelijk op de site. Je moet van tevoren echt al een beetje een route uitstippelen. Het beste is om een half uurtje eerder te komen en dan nog even ter plekke met een koffietje erbij de kaart te bestuderen.'

Wat is de beste tip die je hebt gekregen?

'Sectie C en het keramiek van Elke van den Berg. Ik wilde ook heel graag de presentaties van Tjeerd Veenhoven op de Hallenweg zien. Jammer genoeg redde ik dat niet meer. Je propt zo'n dag ook zo vol. Daar baalde ik wel echt van. Gelukkig heeft hij me gisteravond in de trein nog een filmpje gestuurd. 'Heb je het toch nog een beetje gezien'. Volgend jaar moet ik gewoon twee dagen gaan.'

Heb je zelf nog een tip aan bezoekers?

'Neem een fiets mee. Sommige presentaties zijn namelijk best ver van elkaar. Er zijn wel een stuk of dertig autootjes die heen en weer rijden, maar als je bedenkt hoeveel bezoekers er zijn. Je staat soms best lang te wachten. En dat is zonde, want er is zo veel te zien.'

Meesterlijk - design en ambacht, 28 tot en met 30 november in de Westergasfabriek in Amsterdam. www.meesterlijk.nu

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden