Als het aan de twitteraar ligt, wint Obama

Als de Amerikaanse presidentsverkiezingen beslist zouden worden door hoe 'zichtbaar' de kandidaten op Twitter zijn, zou Obama met een overweldigende meerderheid winnen.

Barack ObamaBeeld ap

Dat blijkt uit een onderzoek van het Oxford Internet Institute dat de Britse krant The Guardian vandaag heeft gepubliceerd. In slechts vijf van de onderzochte staten krijgt Romney meer 'mentions' op Twitter dan Obama. De staten Hawaii en Alaska zijn bij het onderzoek niet meegenomen.

Vrouwen
Ook het Amerikaanse Pew Reseach Centre deed onderzoek naar de populariteit van de twee presidentskandidaten op de sociale media. De onderzoekers keken gedurende acht weken, tot 21 oktober, naar tweets over Obama en Romney. In die periode was 58 procent van de tweets over Romney negatief, bij tweets over Obama was dat 45 procent. Obama blijkt het op Twitter vooral goed te doen bij vrouwen. Zowel op Twitter als op Facebook wordt er over beide kandidaten meer kritiek dan lof geuit.

Afgelopen zomer deed het Pew Research Center ook een dergelijk onderzoek, en concludeerde toen al dat Obama domineerde op de sociale media. Dat was overigens niet echt verrassend: in de onderzochte periode bestond het campagneteam van Obama uit maar liefst 750 man, onder wie veel computerprogrammeurs en data-analisten, terwijl Romney het met 87 campagnemedewerkers moest doen.

Bij de verkiezingen in 2008 maakte Obama al veelvuldig gebruik van sociale media; zowel de Democraten als de Republikeinen hebben die aanpak tijdens de afgelopen campagnes verder geperfectioneerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden