‘Als Geer een botsing heeft, belt hij mij’

Ze vinden de serie way over the top, al geeft het wel ‘goed het gevoel weer van het maken van een blad.’ Drie kenners uit de showbizzjournalistiek over de Amerikaanse tv-serie Dirt....

Lucy Spiller, de hoofdredacteur van Dirt Now, het roddelblad dat geportretteerd wordt in de serie Dirt, schreeuwt. ‘I need a cover, you need jobs. Seems like a perfect match, no? The cover won’t just walk through the front door!’

Realistisch? ‘Benen op tafel tijdens de redactievergadering, sure’, zegt Hilmar Mulder (39), hoofdredacteur van Grazia, ironisch. ‘Die persoonlijke visagiste moet ik ook nog ontdekken. En van zo’n berg verslaggevers kan ik ook alleen maar dromen.’

We kijken naar de vijfde aflevering van het eerste seizoen van de Net5-serie Dirt, die ‘gebillboard’, ofwel gesponsord werd door Gala, het blad van Petra Bakker Schut (47), voormalig hoofdredacteur van Story. ‘Spiller heeft ook haar eigen fitnessruimte. En de fotograaf is zwaar krankzinnig. Geniale paparazzifotograaf, maar zo gek als een deur. Ach, je moet ook wat om zo’n serie spannend te houden.’

Leo, de homoseksuele broer van hoofredacteur Lucy uit de serie, heeft een affaire met de officieel heteroseksuele actieheld Jack Dawson. Wanneer hij Dawson met een andere man betrapt, zint hij op wraak. ‘Ik wil niet praten met mijn zus, maar met de hoofdredacteur van Dirt Now. Het was zijn personal trainer’, briest Leo. ‘Wat is zijn naam’, vraagt Lucy kalm. Hilmar Mulder glimlacht: ‘Het zijn de details hè.’ Bakker Schut: ‘Jaja, ze heeft er oog voor.’

‘Een man vertelt je dat jij de eerste man bent met wie hij zoiets beleeft, en twee dagen later betrap je hem met een ander’, raast Leo intussen door op het scherm. ‘Ik wil die leugenaar zien hangen.’ Bakker Schut: ‘Zo gebruiken sterren de pers wel vaker.’

Maar op basis van één bron - zoals Leo in de serie – zouden ze nooit een bekend acteur outen. ‘Men denkt vaak dat in de roddeljournalistiek alles bij elkaar wordt gefantaseerd, maar dat is helemaal niet waar’, zegt Bakker Schut. ‘Anders zou je constant voor de rechter staan. Lucy Spiller herhaalt de hele tijd: check, check en dubbelcheck. Dat spreekt mij juist aan in de serie.’

‘Glamourglossy’s’ zoals Gala en Grazia zijn helemaal niet uit op dit soort scoops, benadrukken de twee hoofdredacteuren. Mulder: ‘Wij hebben geen interesse in de eerste foto van acteur Geert Hoes die gepijpt wordt door een man.’ ‘Een blowjob komt sowieso niet in de Nederlandse bladen’, zegt Hélène Wiesenhaan (36), fotografe van Story. ‘Nee, maar er komt dan wel een verhaal over de man die het met mannen doet in plaats van met vrouwen’, antwoordt Mulder. Wiesenhaan knikt: ‘Zoals de Telegraaf net heeft gedaan met Geert Hoes.’

Mulder: ‘Zodra de Telegraaf, RTL Boulevard of de Story zo’n verhaal hebben gebracht, is het out in the open. En dan volgen de Volkskrant en het NRC net zo goed. Die wachten tot het nieuws over de zoenende Georgina Verbaan overal is verschenen, en dan mag het ook in de serieuze pers. Ze zitten allemaal te wachten tot ze ook mogen meedoen. In Groot-Brittannië brengen alle kranten nieuws over beroemdheden op de voorpagina, met koppen in chocoladeletters als er echt wat aan de hand is. In Nederland is daar toch nog veel dedain over.’

‘Maar we zijn wel al een stuk verder dan tien jaar geleden’, zegt Bakker Schut. ‘Vaak heeft de roddelpers een scoopje en is het daarna aan de anderen om te beslissen of ze er ook wat mee doen. Het verhaal van Linda de Mol is daar een goed voorbeeld van. Ik vraag me weleens af in hoeverre de manier waarop dat naar buiten is gekomen, in scène is gezet.’ Ze verduidelijkt wat ze bedoelt: ‘Het verhaal is nu dat Linda de Mol bedrogen werd door haar echtgenoot, terwijl je je kunt afvragen of zij niet al langer een vriendje gehad. Maar Linda de Mol is een merk, met een imago waarbij zoiets niet past.’

‘Ze kiezen allemaal hun eigen podium, ze stappen zelf naar de Wilma Nanninga’s van deze wereld’, vult Hilmar Mulder aan. ‘Negen van de tien keer is dat de Telegraaf of RTL Boulevard, waarvan ze weten: hier haal ik het maximale bereik om mijn eigen verhaal te doen. Dat zijn de twee kanten van het verhaal: wij zijn op zoek naar verhalen, maar de sterren zijn ook op zoek naar een podium.’

Bakker Schut: ‘Als je even teruggaat naar Dirt: in de serie zie je ook dat de sterren de roddelbladen bespelen en gebruiken als pr-instrument. Dat stukje van het verhaal klopt wel.’

Dan worden dingen gewoon in scène gezet voor de showbizzfotografen. Wiesenhaan wordt weleens opgebeld: ‘Gerard Joling bijvoorbeeld komt er eerlijk voor uit. Als ik een botsing heb gehad, bel ik jou, zegt hij gewoon.’ (lacht)

Maar een vrijpartij die in scène wordt gezet, dat heeft Wiesenhaan nog niet mogen meemaken. ‘Ach, de serie vergroot uit en romantiseert’, zegt Bakker Schut. ‘Want de realiteit van een redactie, dat zie je ook hier – ze wijst met een brede armzwaai naar de redactie van de Volkskrant, waar dit gesprek plaatsvond – is meestal: hard werken. En dat is saai. Hoewel ik het wel op het randje van de goede smaak vond toen ze in Dirt foto’s van een dode plaatsten. Dat gebeurt in Nederland niet.’

Hoewel? ‘De Party heeft laatst foto’s van een dode Jos Brink in zijn kist gehad’, zegt Wiesenhaan. Afgrijzen bij de twee hoofdredacteuren.

Op tv spreken Lucy en Leo af foto’s te maken van acteur Dawson ‘in actie’. Lucy stuurt haar huispaparazzo mee naar de villa van Dawson. Leo speelt hem de toegangscode door en loopt naar binnen. ‘Dat kan in Nederland helemaal niet’, zegt Wiesenhaan. ‘De foto’s zouden niet geplaatst kunnen worden.’ ‘Maar ze kunnen de foto’s natuurlijk wel gebruiken om een deal te maken met de ster in kwestie’, glimlacht Bakker Schut. ‘Zo van: wij geven die foto’s niet vrij in ruil voor dit of dat.’

‘Is dat nooit gebeurd’, vraagt Wiesenhaan. De fotografe doelt op de tijd dat Bakker Schut nog hoofdredacteur van Story was. Bakker Schut kijkt ontsteld: ‘Nee zeg, stel je voor! In de serie bedoel ik natuurlijk.’

Leo staat te zoenen met Jack Dawson, die zijn hand in Leo’s zwembroekje heeft. De fotograaf maakt de ene na de andere foto. Tot hij betrapt wordt door een bewaker. Een achtervolging en handgemeen om het filmrolletje volgen.

Wiesenhaan heeft zoiets – ‘gelukkig’ – nog nooit meegemaakt. Maar ze is wel één keer klemgereden om foto’s te wissen. ‘Dat heb ik toen ook echt gedaan. Er zat zo’n dreiging achter dat ik niet anders kon dan die foto’s weggooien.’

Omdat de actieheld beseft dat Leo de fotograaf heeft binnengelaten, wordt deze laatste keihard aangepakt door de lijfwachten. Het fotorolletje is onvindbaar – later blijkt het ingeslikt door de fotograaf. ‘Dit is zó uitvergroot’, zegt Bakker Schut. ‘In een andere aflevering gaat een redactrice coke snuiven om zo binnen te raken bij een celebrity. Dat zou ik nooit van mijn verslaggevers verwachten... Mensen vragen me weleens of Bekende Nederlanders ook zoveel coke snuiven als de sterren in Dirt. Er zijn er vast wel, maar daar kan de roddelpers alleen maar over schrijven als er foto’s van zijn. En dat is natuurlijk aartsmoeilijk. Je moet keihard bewijs hebben, anders word je voor de rechter gesleept.’

‘In de States is dat wel een issue’, zegt Mulder. ‘Het verhaal doet de ronde dat bij de laatste drugssessie van Heath Ledger (een Australisch acteur die in januari dood in zijn appartement werd aangetroffen, red.) een reporter van een Amerikaans blad aanwezig was, die de coke had gekocht en hem dus nog flink heeft lopen voeren.’ Bakker Schut: ‘Ze gaan in de VS een stuk verder.’

Wiesenhaan: ‘Hier ligt bij premières in Tuschinski de rode loper naast de Febo en Bakker Bart, dus dat zie je ook op de foto’s, dat is niet heel glamorous. In Amerika hebben ze gewoon twee rode lopers, een voor de bekende en een voor de onbekende mensen.’

De uitgever van Dirt Now geeft Lucy een uitbrander omdat zij de borgsom voor haar fotograaf heeft betaald. Nu hangt het blad een rechtszaak boven het hoofd. ‘Hier word je echt door dik en dun gesteund door je werkgever’, zegt Hélène Wiesenhaan. Die ene keer dat ze in de cel belandde, heeft Story haar op alle mogelijke manieren geholpen. ‘We zaten toen achter Willem-Alexander en Maxima aan die naar een huwelijk op het platteland gingen, een van de eerste keren dat ze samen ergens verschenen. Dennis van Tellingen en ik hadden ons in een schuur recht tegenover de ingang van dat terrein verstopt.’

‘Waar was Edwin’, vraagt Bakker Schut, doelend op Neerlands beruchtste paparazzo Edwin Smulders. ‘Die was al weg’, antwoordt Wiesenhaan. ‘We zouden een telefoontje krijgen van de ingang als ze er waren, dan hoefden we alleen even de schuur uit om de foto te nemen. De beveiliging scheen steeds met zaklantaarns over ons heen, ze zagen ons niet. Tot Dennis van Tellingen poolshoogte ging nemen aan de ingang en een emmer omschopte.’

Ze begint te lachen bij de herinnering: ‘En toen werden we afgevoerd in een politiewagen. Hebben we toch een paar uur vastgezeten.’

Omdat ze als fotografe voor Story werkt, denken mensen vaak dat Wiesenhaan elke dag wel ergens in bosjes of achter vuilnisbakken op de loer ligt. ‘Maar verreweg de meeste opdrachten zijn volledig op afspraak: interviews en reportages bij bekende mensen thuis, huwelijksreizen. Je wordt ook uitgenodigd voor alle feestjes en premières, waar Bekende Nederlanders met alle liefde voor je poseren.’

Mulder: ‘In de VS is het een veel grotere industrie. In Los Angeles heb je zelfs teenage paparazzi, jongetjes tussen de twaalf en de vijftien jaar die de sterren met fototoestellen volgen omdat ze weten dat er munt uit te slaan valt.’

Bakker Schut: ‘Amerikanen zijn sowieso over the top: wij hebben in het laatste nummer foto’s van de bruiloft van Ivana Trump en haar toy boy. (Ze bladert door de Gala) Kijk nu naar die taart! Vreselijk, toch?! Wel drie meter hoog.’ Mulder: ‘Alles wordt uitvergroot.’

‘Dirt geeft goed het gevoel van het maken van een blad weer’, zegt Bakker-Schut. ‘Wij hebben ook zo’n redactiemuur met alle mogelijke onderwerpen en covers. Maar wat er allemaal gebeurt in de serie om het beroep spectaculairder te maken, is way over the top. Kijk naar Grey’s Anatomy: als chirurgen in een ziekenhuis echt zoveel van bil gingen, werd niemand meer geopereerd.’

‘Maar als je ons beroep echt laat zien zoals het is, heb je natuurlijk helemaal geen leuke serie’, zegt Wiesenhaan. ‘Dan is het vrij saai.’ *

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden