Als er niet was gekaapt, was er ook niemand omgekomen

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 31 mei.

Politieagenten in burger bij de gekaapte trein.Beeld anp

Brief van de dag: Zonder kaping was er niemand omgekomen

Rechten heb ik niet gestudeerd, maar ik ben een burger met een redelijk ontwikkeld gevoel voor wat kan en niet kan. Mijn opvatting is dan ook dat wanneer je willens en wetens het plan maakt om een trein te kapen je toch ook kunt beseffen dat daar redelijk wat risico's aan verbonden kunnen zijn, ja, zelfs dat je daar het leven om kunt laten.

Marinemensen moesten in opdracht van onze overheid hun leven wagen om die kaping te beëindigen. Zouden die mannen dan niet op pad zijn gegaan met de gedachte dat wie het eerst de trekker over haalt, ook de meeste overlevingskans heeft? Zij wilden die avond ook weer gewoon bij hun gezin zijn.

Als er niet gekaapt was, was er niemand omgekomen, toch? Of ben ik de weg nu kwijt?

Jan van Tricht, Amersfoort

Psychische kosten

Mocht er onverhoopt een schadevergoeding toegekend worden aan de nabestaanden van de al dan niet met opzet gedode kapers, kunnen daar dan eerst de materiële (o.a. militaire ondersteuning / treinstel) en de psychische kosten vanaf gehaald worden? Graag van tevoren afstemmen met de nabestaanden dat eventuele extra kosten op hen verhaald worden.

Berthil Pat, Brummen

Vergoeding nabestaanden

Mocht de rechter, anders dan ik, vinden dat nabestaanden van omgekomen Molukse kapers recht hebben op een schadevergoeding, dan moet die vergoeding linea recta worden doorgesluisd naar nabestaanden van de bij de bevrijdingsactie omgekomen gijzelaars.

Rob Vunderink, Kranenburg (Duitsland)

De religiestress van D66

Nemi van Reest stelt dat er bij D66 sprake is van religiestress en dat lezen van het boek van Amanda Kluveld hen wellicht op andere gedachten kan brengen (O&D, 30 mei). Ik ben van mening dat er geen sprake is van religiestress, wel dat (kleine) religieuze partijen hun dogma's vooraf aan de hele bevolking opleggen door nog voor de formatiegesprekken zijn begonnen een breekpunt te maken van de voltooidlevenproblematiek.

Ik kan mij voorstellen dat dit voor de orthodoxe christen een onbegaanbare weg is. Niets let hen dan ook dit voor zichzelf en hun naasten niet als optie te beschouwen. Dat D66 deze dogmatische standpunten niet voorshands accepteert is dan ook geen religiestress maar een uitgangspunt om het individu zelf te laten beslissen over belangrijke levenskwesties.

Leo Comans, Driebergen-Rijsenburg

Alexander Pechtold (D66) tijdens het Tweede Kamerdebat over het eindverslag van de informateur.Beeld anp

En nu vooruit

Het lijkt er nu toch wel sterk op dat het D66 van Pechtold een nieuwe regering in de weg staat. Ze blokkeren de voortgang van de formatie terwijl ze met hun slogan 'en nu vooruit' eerder achteruit lopen. Beetje water bij de wijn zou deze middenpartij niet misstaan.

Arjen Boswijk, Groningen

Voorwaarden vooraf

VVD en CDA blijven beweren dat GroenLinks 'voorwaarden vooraf' zou stellen op het thema migratie. Een ietwat paradoxaal frame, want VVD en CDA stellen vooraf dus als voorwaarde dat al hun eigen standpunten, ook de meest controversiële, bespreekbaar móéten zijn. GroenLinks stelt als voorwaarde vooraf daar niet over te spreken, VVD en CDA stellen als voorwaarde vooraf om daar wel over te spreken. Als het gaat over te bespreken punten heeft iedere politieke partij per definitie voorwaarden vooraf.

Stephan Huijboom, Amsterdam

Mateloosheid

Waarom zou je nog met je vrienden een weekend naar Terschelling gaan nu vliegtickets naar het buitenland betaalbaar zijn geworden, zo vraagt Valery Cliteur zich af. (Brief van de dag, 30 mei) Ik kan wel iets bedenken, Valery. Om reden van het milieu bijvoorbeeld? En, zo vervolgt zij: het feit dat jongeren daarvan genieten maakt ze niet verpest, maar maakt ze kinderen van de nieuwe tijd. Als 'de nieuwe tijd' betekent dat we mateloos plezier willen hebben dan vrees ik het ergste voor de leefbaarheid in de toekomst van deze kinderen.

Ad van Nederpelt, Utrecht

Lekker dieselen

Nu Trump het vertikt om het klimaatakkoord van Parijs te omarmen, sterker nog, hij terugtrekking overweegt uit het akkoord, is het evident dat er voor wat de VS betreft een andere kijk op 'Dieselgate' ontstaat. Een land dat het milieu niet meer belangrijk vindt, kolenmijnen gaat heropenen, enzovoorts, hoort niet in het rijtje thuis van zielepieten die zich milieutechnisch gepakt voelen door wat sjoemelsoftware. Merkel kan nu met VW aan tafel gaan zitten om de miljarden aan VS-claims te stoppen en te investeren in schonere auto's.

Ed van Riel, Vlissingen

Testosteronpeloton

Volgens Martijn van Es, woordvoerder van de Fietsersbond, zouden fietsers met een speed-pedelec een groot zelfbewustzijn hebben. Ik ben een vrouw van 48 jaar die onlangs haar e-bike heeft ingeruild voor een speed-pedelec.

Toen ik zes jaar geleden startte met mijn dagelijkse fietstocht op een e-bike tussen Culemborg en Utrecht , werd ik door vrienden uitgemaakt voor de jongste bejaarde van Nederland. Ik geef toe, met twee accu's in degelijke fietstassen zag mijn Giant er niet bijster hip uit. Met de aankoop van een speed-pedelec behoor ik nu blijkbaar tot het testosteronpeloton. Ik vind dat toch best een hele prestatie als jonge bejaarde.

Els Overkamp, Culemborg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden