InterviewIsmail Aghzanay

‘Als een kind met een lege maag naar school komt, ga je die leerling niets bijbrengen’

Ismail Aghzanay, docent in Rotterdam. maakt kans om Leraar van het het jaar te worden. Beeld Erik Smits
Ismail Aghzanay, docent in Rotterdam. maakt kans om Leraar van het het jaar te worden.Beeld Erik Smits

Als leraar op een opleiding voor beroepsonderwijs ziet Ismail Aghzanay leerlingen met een lege maag naar school komen. En dat levert veel meer ellende op dan alleen futloosheid, vindt de kandidaat voor Leraar van het jaar. Als minister van Onderwijs zou hij schoolmaaltijden regelen.

‘Dit schooljaar hadden wij een leerling die voor een vak de opdracht kreeg om thuis iets te koken. De leraar had daarvoor een ingrediëntenlijst uitgedeeld. Een paar dagen later belde de moeder van de leerling gelaten naar school. Ze had het geld niet om de ingrediënten te kopen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk pijnlijk. De school heeft toen geregeld dat de leerling alle ingrediënten kreeg om de opdracht uit te voeren. Maar dit incident staat niet op zichzelf.

‘Er zijn genoeg kinderen die nog niet hebben ontbeten als ze de klas binnenkomen, omdat de ouders het financieel niet breed genoeg hebben. Dan kun je als docent hoog en laag springen, maar dan ga je die leerling niets bijbrengen. Ze zijn vermoeid, hun maag knort. Die leerlingen maken zich echt niet druk over wat ze voor hun toets Engels gaan halen. Die willen gewoon een fatsoenlijk ontbijt.

Ismail Aghzanay (29)

is docent Engels en teamleider op het Comenius Beroepsonderwijs in Capelle aan den IJssel. In 2018 werd hij verkozen tot Leraar van het Jaar in Rotterdam. Dit jaar behoort hij tot de drie kanshebbers voor de landelijke titel Leraar van het Jaar 2021.

‘Kijk naar de piramide van Maslow: een ontbijt is echt een minimale voorwaarde om een leerling iets te kunnen leren. Daarom zou ik op mijn eerste dag als minister een voorstel naar de Tweede Kamer sturen om scholen ontbijt en lunch te laten serveren voor hun leerlingen. Als de school voorziet in die basis­behoefte, dan geloof ik dat je echt betere resultaten kunt boeken. In het Nederlands onderwijs kunnen veel dingen beter, maar dit heeft wat mij betreft de prioriteit.

‘De heilzame werking van een schoollunch gaat verder dan de directe leerprestaties. Kinderen die geen eten mee hebben, kampen namelijk met een hoop onzekerheid. Ze schamen zich voor het feit dat hun ouders geen lunch kunnen betalen. Of ze krijgen in de pauze vragen waarom ze niets eten. Ze worden ermee gepest. Als de school voor ontbijt en lunch zorgt dan krijgt iedereen hetzelfde. Dat leidt tot een veiligere leer­omgeving.

‘Ik zou dit plan het liefst op iedere school invoeren, maar scholen in wijken waar veel armoede voorkomt hebben de prioriteit. In Rotterdam-Zuid lopen immers meer leerlingen rond die zonder ontbijt naar school gaan dan in de scholen rond de Kralingse Plas. Als je gelijke kansen wilt voor kinderen, dan moet je ze soms ongelijk behandelen.

‘Mijn plan kost natuurlijk geld. Dat geld zal voor een groot deel uit de staatskas moeten komen, maar ik heb nog een aanvullende suggestie om de kosten te drukken. We hebben in Nederland enorm veel supermarktketens, die samen enorm veel producten weggooien. Je zou met die supermarkten de afspraak kunnen maken om met die producten een ontbijt voor scholen in de buurt te regelen. Die supermarktketens gaan daar nauwelijks financieel op achteruit. Bovendien dragen ze op die manier weer hun steentje bij aan de maatschappij.

‘Idealiter zou je de leerlingen betrekken in het proces, bijvoorbeeld door ze zelf in diensten het ontbijt klaar te laten maken, of door ze naar de supermarkten te sturen om de ingrediënten op te halen. Dan leveren zij op hun eigen manier hun bijdrage.

‘Het uitgangspunt van mijn plan is simpel: we hebben als samenleving een gezamenlijke verantwoordelijkheid om onze kinderen groot te brengen en de juiste waarden mee te geven. Zij zijn degenen die uiteindelijk ook voor ons moeten zorgen en werken voor ons pensioen. Het minste dat we nu voor hen kunnen doen, is zorgen dat zij op een normale manier van hun schooltijd kunnen genieten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden