Als een kameleon die uit zijn slaap wordt gewekt

Hij stond al bekend als dubbeltalent: danser/choreograaf Joaquim Sabaté beheerst als countertenor ook de hoge zangregisters. Maar dat was hem niet genoeg....

Annette Embrechts

Gehuld in een zilvergrijze kimono, begint hij als introverte monnik tussen een carillon van flessen en schalen. Dan wervelt hij als een springerige faun tussen drie lagen van vitrage, waarop geprojecteerde luchten vervloeien met een opkomende zon en een kabbelende zee (video: Quirine Racké en Helena Muskens). Onderwijl zingt of soundmixt hij cantates van Paul Pavey. Een lage bak met water nodigt hem uit potsierlijk naakt op zijn kop te gaan staan, zijn gezicht bedekt met een sluier van kralen. Op een plateau omringd door vlammetjes bevriest hij in poses waarna een ragfijne gouden jurk over hem heen valt. En zand dwarrelt neer als hij over de grond rolt met flarden insectenhuid op zijn knieën en borst.

Zoals de Italiaanse danser/choreograaf Emio Greco de bewegingen van een vogel kan evenaren, heeft de Spaanse Sabaté iets van een reptiel. Zeker wanneer aan het slot Racké en Muskens op doek zijn portret morphen tot een close up van een kameleon die uit zijn slaap wordt gewekt. Dat zijn mooie momenten. Net als wanneer hij in de vuurgloed zijn rugspieren samentrekt en zijn armen strekt en deze houdingen op het scherm monumentaal verstenen tot Griekse godenbeelden.

Toch mis je als toeschouwer een overstijgend relaas waarin deze kameleontische danser wordt opgenomen. Het raamwerk van de vier elementen - lucht, vuur, water, aarde - is geen basis voor een spannende voorstelling. En de meervoudige presentatie van Sabaté is te narcistisch om als eye-opener te dienen. Het is dat hij af en toe de spot met zichzelf drijft door campy uit te pakken.

Maar de regie van Caroline Dokter geeft dit dansend reptiel geen vleugels. Al is het toneelbeeld nog zo sferisch en zingen zijn paarsroze lippen ons zwoel toe, driedubbel uitvergroot op de vitrage, Sabaté blijft steken in zijn idee. Wat zou het mooi zijn als een getalenteerde regisseur Sabaté en Greco samen zou choreograferen in een dierlijke danswereld van vogels en reptielen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden