Als één instrument

The Beau Hunks hebben een naam hoog te houden wat betreft cd-vormgeving - tekenaars als Joost Swarte en Robert Crumb hebben al hoesjes voor ze gemaakt....

Het negen saxen en ritmesectie tellende The Beau Hunks Saxophone Soctette is al een jaar of vijf een vaste verschijningsvorm van 'documentair orkest' The Beau Hunks, dat zich onder leiding van bassist Gert-Jan Blom stort op vergeten muzikale juweeltjes uit de eerste helft van de vorige eeuw. Het grote voorbeeld van de sax-Hunks is het Sax Soc-tette van arrangeur en saxofonist Paul Whiteman uit de jaren dertig.

Toen de saxofoon nog betrekkelijk nieuw was, werden er door musici als Whiteman, Rudy Wiedoeft en Fritz Kreisler composities geschreven die de mogelijkheden van de verschillende typen saxofoons (van bas tot sopranino) zoveel mogelijk uitbuitten. Het waren een soort demonstratiestukken: moet je horen wat er allemaal kan met dit instrument. Tegenwoordig gebruiken saxofonisten nauwelijks nog de slap-tongue, laugh of growl, en ze maken vaak gebruik van een beperkt deel van hun register. Maar bij The Beau Hunks hoor je het allemaal. Daarmee is het orkest uniek in de wereld.

De kracht van het Soctette is dat het veel meer is dan een showorkest. De negen saxofoons klinken samen als één instrument, dat speelt met ragfijne dynamiek, heerlijke timing en een onweerstaanbaar plezier. Contrasts is de vijfde in een reeks saxofoonplaten van The Beau Hunks, en de bron van bloedmooie, bijzondere stukken is duidelijk nog lang niet uitgedroogd. De klassieker Manhattan Serenade staat erop, de razend snelle fingerbuster Dizzy Fingers, het echte novelty-stuk Whispering (met de zeldzame en grappige Swanee-Sax), en Denk jij nog aan dien tijd?, een ontroerend arrangement van Jaap Valkhoff. Het orkest is door de jaren heen alleen maar nóg beter gaan spelen.

Een van de verdiensten van The Beau Hunks is het aan de vergetelheid ontrukken van de Amerikaanse componist Raymond Scott, die vanaf de jaren dertig vooruitstrevende, tekenfilmachtige muziek maakte. Tegelijk met Contrasts is bij Basta Records de dubbel-cd Microphone Music verschenen van The Raymond Scott Quintette. De cd's bevatten bijzondere opnamen uit de jaren 1936-1939: verplichte kost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.