Als de opening van Lelystad Airport niet doorgaat, moet vliegplafond Schiphol opnieuw worden doorbroken

In het geval dat Lelystad Airport niet volgens afspraak open kan op 1 april 2019, moet het doorbreken van vliegplafond op Schiphol op tafel komen. Momenteel is verdere groei op Schiphol niet mogelijk: de luchthaven bereikte in 2017 praktisch het aantal van 500 duizend toegestane starts en landingen.

Beeld anp

Dat verklaarde president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol vrijdagochtend bij de presentatie van de jaarresultaten van de luchthaven in 2017. In 2016 zat het jasje van Schiphol al behoorlijk strak: toen kende de luchthaven al 479 duizend vliegbewegingen. Afgelopen jaar steeg het aantal starts en landingen op Schiphol naar 497 duizend, een fractie onder het met de omwonenden afgesproken plafond van 500 duizend vliegtuigbewegingen. Groei op Schiphol is daardoor praktisch onmogelijk.

Als nergens in Nederland verdere groei van de luchtvaart mogelijk is, dan is dat een fors probleem, stelt Nijhuis bij de persconferentie op Schiphol. 'Want als Schiphol stil komt te staan, vliegt Nederland achteruit.' Die bewering van de luchtvaartsector dat Schiphol van cruciaal belang is voor de Nederlandse economie heeft in politiek Den Haag steeds de doorslag gegeven als de luchthaven in de knel dreigde te komen. Steeds als de eerder afgesproken grenzen aan de groei van het vliegverkeer in zicht kwamen, rekte de Tweede Kamer die grenzen op. Anderhalf jaar geleden concludeerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur in een geruchtmakend adviesrapport dat het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie sterk wordt overdreven. Daarom is het politieke voorkeursbeleid voor de Amsterdamse luchthaven niet langer te rechtvaardigen, aldus de Raad. Minister Schultz van Verkeer (VVD) legde dit advies naast zich neer.

Daarom is het volgens Nijhuis, die op 31 maart afzwaait als president-directeur, van groot belang dat Lelystad Airport volgend jaar opengaat. Of dat gebeurt, is hoogst onzeker: 'Lelystad' staat onder forse kritiek sinds bekend is geworden dat vliegtuigen van en naar het vliegveld tot minstens 2023 laag over Overijssel en Gelderland vliegen. Ook is een verkeerd rekenmodel gebruikt voor het berekenen van de verwachte geluidshinder. Omwonenden vragen daarom om uitstel van Lelystad.

Om de tafel

Kan Lelystad Airport in 2019 inderdaad nog niet open, dan wil Nijhuis de onderhandelingen openen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de omwonenden van Schiphol om verdere groei van de grootste luchthaven van Nederland mogelijk te maken. 'Het openen van Lelystad Airport is afgesproken in het Aldersakkoord van 2008', zegt Nijhuis. 'Dat akkoord is één en ondeelbaar, hebben alle partijen afgesproken. Ook de omwonenden. Als een van de afspraken dan niet doorgaat, in dit geval het openen van Lelystad in april 2019, dan moeten we weer met elkaar om de tafel gaan.'

Eerder deze maand werd bekend dat het ministerie van I&W bij het berekenen van de 'geluidsruimte' op Lelystad uitgaat van een maximum van 60 duizend vliegbewegingen. Dat zijn er meer dan de 45 duizend die als plafond voor het nieuwe vliegveld zijn afgesproken. Minister Cora van Nieuwenhuizen kon de twijfel vorige week niet wegnemen: in antwoorden op Kamervragen stelde zij dat er 'sprake is van een maximale gebruiksruimte gebaseerd op 45 duizend vliegtuigbewegingen.' Nijhuis klonk vrijdag gedecideerder: volgens hem is een hoger plafond voor Lelystad Airport een 'absoluut broodje aap'.

Wachtrijen

In de meivakantie van 2017 werd Schiphol overvallen door massale drukte. Luchtvaartmaatschappij KLM sprak er schande van dat dagelijks tientallen reizigers hun vlucht misten door de ellenlange wachtrijen. Ook in 2018 gaat het weer spannend worden, zegt Nijhuis. 'Dit is Schiphols grootste knelpunt.' De drukte wordt onder andere veroorzaakt door een gebrek aan Koninklijke Marechaussee voor de paspoortcontrole. Geld voor extra marechaussee komt pas in 2019 beschikbaar, aldus Nijhuis.

Met het aantal vliegbewegingen steeg ook het aantal passagiers op Schiphol met circa 8 procent naar 68,5 miljoen in 2017. Toch valt het nettoresultaat in 2017 met 280 miljoen euro bijna 9 procent lager uit dan een jaar eerder. Dat komt doordat Schiphol extra mensen heeft moeten aannemen om de groei in passagiers te kunnen verstouwen. Ook Eindhoven Airport, net als Lelystad eigendom van de Schiphol Group, groeide sterk: in Eindhoven steeg het aantal passagiers met bijna 20 procent naar 5,7 miljoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden