Alpinvest stopt 20 miljoen in Brits spoor

Alpinvest wordt indirect eigenaar van duizenden Britse locomotieven, rijtuigen en wagons. De participatiemaatschappij uit Naarden, waarin de Nederlandse overheid een aanzienlijk minderheisbelang heeft, steekt 8 miljoen Britse pond (20 miljoen gulden) in de privatisering van de Britse spoorwegen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Daarvoor krijgt Alpinvest een belang van iets meer dan 10 procent in Eversholt, een onderneming die een derde deel van het rollend materieel van de Britse spoorwegen bezit.

De Britse overheid heeft het vroegere staatsbedrijf British Rail opgesplitst en verkocht. Particuliere ondernemingen exploiteren delen van het Britse spoorwegnet. Deze week ging de privatisering van de Britse spoorwegen nog een stap verder. Het rollend materieel van het oude British Rail, bestaande uit elfduizend locomotieven, rijtuigen en wagons, werd verkocht aan drie ondernemingen: Angel Train Contracts, Porterbook Leasing en Eversholt Leasing.

Deze drie particuliere ondernemingen gaan het rollend materieel leasen aan de bedrijven die de spoorlijnen exploiteren. De gezamenlijke waarde van de drie bedrijven komt uit op 1,5 miljard pond (ruim 3,7 miljard gulden).

Het rollend materieel van British Rail is opgedeeld over drie ondernemingen die elk in een bepaale regio actief zijn bij het leasen en het onderhoud van het treinmaterieel. Zo wordt vermeden dat locomotieven en wagons door het hele land moeten worden versleept.

Eversholt, een van de drie eigenaars van het materieel, wordt voor een bedrag van 500 miljoen pond (ruim 1,2 miljard gulden) verzelfstandigd. De buy out komt voor rekening van een consortium bestaande uit de Britse participatiemaatschappijen Candover en Electra Fleming, de Royal Bank of Scotland, het management van Eversholt en de Amerikaanse participatiemaatschappij Advent.

Advent uit Boston is in Nederland bekend van de overname van de Oostduitse treinfabrikant Waggonbau in 1994. Met die overname troefde de investeringsmaatschappij het Nederlandse Begemann van Joep van den Nieuwenhuyzen af.

Deze investeerders verstrekken Eversholt 70 miljoen pond aan aandelenkapitaal. De rest van de financiering bestaat uit bankkrediet. Alpinvest komt met 8 miljoen pond aan aandelenkapitaal over de brug, goed voor een belang van ruim 10 procent. De Nederlandse participatiemaatschappij komt binnen aan de hand van de Britse partner Candover waarmee Alpinvest vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst sloot.

Candover, dat genoteerd is aan de beurs in Londen, beheert rond 800 miljoen, dat is verdeeld over een aantal investeringsfondsen. Alpinvest nam vorig jaar een klein belang in het nieuwste fonds van Candover dat een omvang moet krijgen van ongeveer 300 miljoen pond. De Nederlandse participatiemaatschappij kreeg daarbij ook het recht mee te doen met participaties van Candover. Op dezelfde basis is Alpinvest ook actief in Frankrijk, Duitsland en België.

Alpinvest is voortgekomen uit een fusie van de participatiemaatschappij van ABN en de MIP (Maatschappij voor Industriële Projecten). De participatiemaatschappij is voor 48 procent eigendom van ABN Amro. De Nederlandse overheid heeft een minderheidsbelang van 30 procent en het pensioenfonds PGGM van 11 procent. De rest van de aandelen is in handen van tientallen kleinere aandeelhouders waaronder de belangrijkste banken, verzekeraars en pensioenfondsen.

De grootste Nederlandse participatiemaatschappij wil op termijn naar de beurs. De beursgang zou op zijn vroegst in 1997 plaats moeten vinden.

Vorig jaar behaalde Alpinvest een winst van 50,4 miljoen gulden en stak de maatschappij 117 miljoen in nieuwe participaties, waarvan 91 miljoen in deelnemingen in dertien Nederlandse bedrijven.

In totaal heeft Alpinvest rond een half miljard gulden aan deelnemingen in ruim honderd ondernemingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden