Aloud frietje-met laat zich niet verdringen

Snel eten kan altijd sneller, lekkerder en anders. Dit jaar moeten jongeren de bonbon herontdekken, kan er cafe in het water en gaat de groente de frituurpan in....

Bonbons in blik, is dat nieuw? Nou ja, je moet er maar opkomen. De Belgische bonbonfabrikant Ovidius kwam er op. Eons echte Belgische bonbons in een limonadeblikje, allemaal apart verpakt in cellofaan. Kan zo in de frisdrank automaat bij de benzinepomp.

Ovidius presenteert zijn bonbons in blik op de Horecava, het jaarlijkse nieuwsjaarsfeest van cafzen, frietenbakkers en andere verkopers van snel eten, dat gisteren in Amsterdam is begonnen en tot 8 januari duurt.

Echte grote nieuwe trends zijn er niet. De wereldkeuken en streekproducten zijn in opkomst, maar dat is al een tijd zo. Dat wil niet zeggen dat er niks nieuws te ontdekken is.

Zo is moe worden niet meer nodig in 2004. Wie een vermoeidheidje voelt opkomen kan dat onmiddellijk te lijf gaan met allerlei kruiden- en energiedrankjes. Nieuw is Water Joe, bronwater met toegevoegde cafe.

Je proeft er niks van. Dat is ook de bedoeling, zegt de enthousiaste verkoper. Water Joe is voor mensen die wel pep nodig hebben, maar al overlopen van koffie. 'Denk aan gamers, dansers, sporters, beurshandelaren.' In een halve literfles Water Joe - 'Drinkers stay up longer' - zit evenveel cafe als in een mok koffie.

Dezelfde doelgroep kan zich ook fit likken met Dandy & Sandy, lolly-energizers met het opwekkende product taurine. Dandy & Sandy zijn er in kers en Red Bull-smaak.

Fingerfood is ook een trend, aldus horecakenners. Waarmee de Horecava zich begeeft op een terrein waar de beurs van oudsher op zijn best is: de vette hap. Ook dit jaar wemelt het van de nieuwe snacks.

Er zijn minikroketjes, toch weer net anders dan bitterballen, pizzasandwiches en kip in allerlei maten en krokante vormen. Nieuw zijn Chick'n Pops, gefrituurde kipballetjes. Er is de Sweetmeat: frikandel met een zoet oosters bijsmaakje. En dan de Spek Snek, een vaag naar spek smakende krokante staaf.

Opvallend nieuw zijn gefrituurde groentehapjes. Fabrikant Bonduelle dingt zelfs mee naar de Horeca Innovation Award met haar Ring 'n Roll: een soort damsteen met een gaatje in het midden, in de smaken maen tomaat. Maar andere fabrikanten hebben ze ook, als nuggets, dan wel staafjes, blokjes of balletjes. 'Je leest steeds dat het vegetarisme opkomt', zegt een standhouder. 'Daar spelen we op in.'

Het is de vraag hoeveel noviteiten het halen. Het pad naar de vitrine van de snackbar is geplaveid met mislukte snacks. De snackbarklant is aartsconservatief, beaamt Gijs van Ballegooijen van frietfabrikant Farm Frites.

Farm Frites probeerde drie jaar geleden de friet te vernieuwen met Krinkel-frites. Dat werd geen succes. 'De Nederlander wil gewoon het frietje dat hij kent.' Dat concurrent Aviko het opnieuw probeert met 'Kreukelfrites', ontlokt Van Ballegooijen slechts een schouderophalen.

Toch komt ook Farm Frites met iets nieuws: Spice & Shake, kartonnen frietbakjes met kruidenmixen die over de friet moeten worden uitgestrooid. 'Sommige snackbarhouders gooien iets nieuws er al uit als drie klanten het niet lekker vinden. Dat is belachelijk. Dit verdient een kans.'

Dat vindt ook de uitvinder van Sweet Sushi, Japanse rijsthapjes maar dan in zoete vorm. Met chocolade, banaan en lychee, of met mango en bosvruchten. Ze kunnen zo uit de diepvries op tafel. Als dessert of bij de koffie.

Waar ze dus concurreren met de Belgische bonbons, fingerfood avant la lettre. De stiekeme hoop is dat met bonbons uit blik de jeugd de bonbon herontdekt, zegt salesmanager David Vrancken van Ovidius. 'Jongeren onder de twintig kennen de bonbon niet meer.' Speciaal voor de jeugd zijn er nu dus 'Megabites' in blik, bonbons maatje mini-Mars.

Gevreesd moet worden dat de jeugd harder zal lopen voor popsy's, mixdrankjes in flesjes in de vorm van een mannelijke zaadcel. Of voor de plastic kip die op de bar staat en eieren legt, gevuld met wodka-mixdrank. Je moet er maar opkomen. Mis, zegt de verkoper. 'Je moet er maar afkomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.