Column

Alles wat gemaakt is, kan worden nagemaakt

Een winkelier bekijkt een 50 Euro biljet op echtheid Beeld ANP

'Vernieuwend' geintje in Minima, woensdag gelanceerd in 3Lab: 'Die Australiërs zijn wel aardig hoor, maar die aboriginals... Ik vind: als je ergens te gast bent in een land, dan pas je je aan, toch?'

De grap op het randje, dat is behoorlijk oud. Drie dagen 3Lab (voorheen TVLab) leert dat de 'vernieuwing' dit keer vooral gezocht wordt in comedy, met het dagelijkse middelbareschool-absurdisme Rundfunk en het eenmalige Dip nog als meest aanstekelijke exponenten. Vernieuwend zijn ze geen seconde.

Bij Minima (VPRO) wilden de mondhoeken maar niet krullen. Daarvoor was de grapdichtheid van deze komische serie veel te laag, het scenario te traag en het acteerspel - opnieuw - te gekunsteld.

Het idee was al mager: om hun uitkering te behouden moeten werklozen Tjeerd en Ewoud (Emilio Guzman en Thijs van Domburg) dagelijks bij de Sociale Dienst zinloze klusjes (nietjes uit documenten verwijderen, pagina's tellen) verrichten.

Valse biljetten

Misschien hadden Tjeerd en Ewout maar valse bankbiljetten moeten gaan drukken. Dat wordt steeds lucratiever, betoogde EenVandaag in een reportage. Als het waar is, want de reportage riep vooral vragen op.

Vorig jaar werden 37 duizend valse biljetten onderschept, bleek uit cijfers. Het jaar daarvoor waren dat er nog 25 duizend. Vooral vijftigjes en twintigjes zijn populair.

Valsemunters worden steeds beter in hun werk: het lukt ze biljetten te vervaardigen die door machines en automaten niet worden herkend als vals. Tegelijk relativeerde EenVandaag zijn eigen alarmbericht: 'De kans dat u als consument met vals geld in aanraking komt is klein, maar het aantal biljetten dat in ons land is aangetroffen, neemt toe.'

Hoe kan dat?

De vervalsers zijn duidelijk geen prutsers op zolderkamertjes. Door betere technische kennis en grafische knowhow werden resolutie en drukkwaliteit van valse briefjes om de paar maanden beter, vertelden experts van Europol.

Serienummer

Over het algemeen worden de hologrammen geproduceerd in China, betoogde de ene expert. Maar zijn collega van dezelfde dienst beweerde dat maar liefst 80 procent van de valse briefjes afkomstig is uit Europa, met name de regio rond Napels.

Ook al raadselachtig: woordvoerster Esther van den Kommer van De Nederlandsche Bank sprak tegen dat valse biljetten door machines zouden glippen: 'Alle valse biljetten worden door machines herkend, dus dat geldt ook voor deze valse biljetten', zei ze. Haar stelligheid is merkwaardig: je kunt immers nooit weten welke biljetten zó goed zijn vervalst dat ze ook door machines niet van echt zijn te onderscheiden.

Als consument kun je vals geld zelf herkennen, doceerde EenVandaag. Goed kijken naar het watermerk, de dikte van de inkt en de kwaliteit van het hologram (die volgens de experts dus met de maand beter werd). Helaas werd er niet bij vermeld waarop je dan moest letten. Eén deskundige toonde een briefje van 20. Het serienummer begon met S442: foute boel, want afkomstig uit een beruchte, grote partij valse briefjes.

Maar dat mochten we allemaal natuurlijk meteen weer vergeten, want de kans dat een klant met vals geld in aanraking komt, was volgens EenVandaag juist zo klein.

Zo illustreerde televisie toch weer een oude wet. (Bijna) alles wat door mensen is gemaakt, kan door andere mensen worden nagemaakt, zowel geld als comedy. Daar kun je nog heel lang televisie mee maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden