Alles wat een man/vrouw moet weten

Mannen gedragen zich als irritante rij-instructeur. Daarom zitten vrouwen altijd op de rechterstoel. En wordt het niet eens tijd voor een chauffeur?...

Hoe komt het dat als een vrouw en een man samen in de auto zitten, de man in negen van de tien gevallen de auto bestuurt?

'Nogal simpel', schrijft Loes Beenhakker (38). 'De meeste mannen vinden dat ze superieur zijn aan een (hun) vrouw als het over autorijden gaat, en zitten daardoor als een soort irritante rij-instructeur op de rechterstoel als hun vrouw rijdt. Vrouwen hebben daar weinig trek in, stappen lekker op de passagiersstoel en rijden wel als manlief er niet bij is.

'Wat ik ook een raar mannelijk verschijnsel vind', vervolgt Beenhakker, 'is dat het in de mannenwereld als een prestatie gezien wordt als je veel kilometers per jaar rijdt. Dan voelen ze zich belangrijk. Ik begrijp daar niets van! Hoe kun je nou belangrijk zijn als je zestigduizend kilometer autorijdt per jaar? Met een gemiddelde van 60 kilometer is dat honderd uur! Dat zijn 125 werkdagen van acht uur met zo'n stom stuur in je handen. Wat zonde van je kostbare tijd, zeker als je zo belangrijk bent. Wordt het niet eens tijd voor een chauffeur?'

Paul van der Velpen (49) uit Maarssen merkt op dat de voorliefde van mannen om achter het stuur plaats te nemen niet ophoudt bij auto's. 'Ik woon twintig jaar aan de Vecht en zie jaarlijks honderden boten voorbijtrekken. Bijna altijd heeft de man het roer/stuur in handen, en bij mooi weer ligt op het dek een dame te zonnen. Het omgekeerde heb ik nog nooit aangetroffen. Als er al een dame aan het stuur staat, is er geen man te bekennen, of staat hij dicht in de buurt van de roergangster. Met verschil in oriëntatievermogen heeft het in elk geval niets te maken, want op de Vecht kun je niet veel kanten op.'

Rianne Dros (25, Alkmaar): 'Weleens een man horen zeggen dat zijn vrouw beter rijdt dan hij? Nee, want mannen vinden dat autorijden een kunst is die alleen mannen tot in de puntjes beheersen. Vandaar dat een man automatisch achter het stuur gaat zitten als ie met zijn vrouw op pad gaat.'

'In mijn omgeving mogen vrouwen wel altijd terugrijden, zodat manlief kan drinken', vindt Wian Egbers (53, Zevenaar).

Lieske Meima (37, Doorwerth): 'Als ik onderweg in de auto zit te turven hoeveel mannen er naast een vrouwelijke bestuurder zitten (een gelegenheid waarbij mijn man even het stuur van me overneemt, dat geef ik toe), ben ik ook verbijsterd over het lage percentage. Ik vermoed dat mannen zich een watje voelen naast een rijdende vrouw, omdat ze de illusie willen hebben dat zij zelf het stuur in handen hebben. Helaas laten vrouwen dit toe. Hierbij een oproep aan vrouwen om niet af te haken! Zelfs niet aan je capaciteiten twijfelen als er een caravan of aanhangwagen achter je auto hangt! En ook niet als er geklust moet worden!'

Marcel Koopman (36, Amsterdam) gaat in op de vraag die vorige week al aan de orde kwam: waarom zijn het altijd mannen die losjes met één hand sturen en (achteruit) inparkeren?

'Voor losjes sturen met één hand is stuurbekrachtiging nodig. Als vrouwen inparkeren gebeurt dat door angst, paniek en gebrek aan mechanische sympathie altijd met veel gas en slippende koppeling. Dat is precies de manier waarop de stuurbekrachtiging slecht meewerkt, omdat die bijna altijd toerental afhankelijk is. Dus hoe meer toeren de motor maakt, hoe minder de bekrachtiging werkt. Vandaar dat er met twee handen aan het stuur gesjord moet worden. En dat doet het beeld van de vrouw als capabele bestuurder geen goed.'

Ook Eve en Rob Seuren hebben een nieuwe theorie over het mannelijke inparkeren. 'In de psychologie heb je de zogenaamde anale fase, waarin veel mis kan gaan. Vanuit een stuk onzekerheid vanuit die fase zullen mannen altijd onbewust hun achteringang (lees: anus) beschermen. Dit is een soort oerinstinct, en het voelt veilig. Je kunt ook spreken van anaal-parkeren.' Vrouwen, zo redeneert het duo, behoren juist toegankelijk te zijn, en parkeren dus non-anaal in. Met andere woorden: vooruit.

Tja. We auto-en nog maar een weekje door. Praat mee over de inparkeer- of de waarom-zitten-mannen-altijd-achter-het stuur-kwestie of over de nieuwe die werd opgeworpen door Kitty Guns (32, Eindhoven): 'Waarom zitten kleine vertegenwoordigers altijd scheef achter het stuur? Als je achter hen rijdt, zie je hun hoofd in het midden van de auto in plaats van onzichtbaar achter de kopsteun.'

Graag ontvangen wij ook antwoorden op de vraag van Renzo Verwer uit Amsterdam: 'Waarom focussen vrouwen met een brede belangstelling en uitgebreide vriendenkring zich alleen nog maar op hun relatie, zodra ze die hebben? Waren al die activiteiten alleen camouflage en afleiding van het hogere doel: een man strikken?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden