Alles onder de grond

Het nieuwe WTC en het Zuidplein maken deel uit van het tweede grote project dat klaar is aan de Amsterdamse Zuidas, het gebied rond de A10 dat het nieuwe stedelijk centrum moet worden....

42 Procent daarvan zal bestemd zijn voor woningen, 43 procent voor werken (kantoren) en de rest is voor voorzieningen (winkels, scholen, musea, sportvelden, groen). In 1999 werd het eerste grote gebouw opgeleverd: het schuin aan de overkant van de A10 gelegen hoofdkantoor van de ABN Amro van het Amerikaanse architectenbureau Pei Cobb Freed (PCF). Met de voltooiing van het WTC begint de noordkant van de snelweg, met overwegend kantoren het zakelijke centrum van het gebied, al ergens op te lijken. Samen met de Stibbetoren, waar het gelijknamige advocatenkantoor huist, het identieke, maar gedraaide oude hoofdkantoor van ING en het eerder gerenoveerde Atrium vormt het WTC een af geheel.

Aan de overkant, vlak naast het nieuwe ABN Amro, is het vooral een bouwput. Met een hoogwerker wordt de gevel van prefab glazen panelen in elkaar gezet. Deze maand bereikte de toren van de New Yorkse architect Rafael Vi in het gebouwencomplex Mahler 4 het hoogste punt.

Het complex, dat het eerste zal zijn waar ook in gewoond kan worden, is opgebouwd uit zes losse gebouwen, die soms ook weer opgedeeld zijn in twee kavels, ontworpen door architecten als de Japanner Toyo Ito, de Amerikaan Michael Graves, Skidmore Owings & Merill, Foreign Office Architects en Nederlanders als Ben van Berkel, Erick van Egeraat, De ArchitektenCie en Bosch Architects. De twee andere, nog in de voorbereidende fase verkerende, grote complexen Vivaldi en Gershwin hebben met meerdere losse gebouwen, kavels en architecten eenzelfde structuur. Zij zullen gefaseerd worden opgeleverd tussen nu en 2009.

Hoe het gebied er uiteindelijk uit zal gaan zien is behalve van de architectuur afhankelijk van het vervoersplan. Het 'dokmodel', waar de gemeente op aanstuurt, is het plan om de Ring A10 en de trein-en metrosporen, die nu nog op een dijk van zes meter boven het maaiveld liggen, in een ondergrondse tunnel onder te brengen. Nu nog verdelen de auto's en treinen het gebied in twee Komt alles onder de grond, dan is er ruim baan voor pleinen, openbare ruimte, parken.

Of dat miljarden verslindende project ook daadwerkelijk van de grond komt, is de vraag. 'Alle partijen, dus het rijk, de gemeente en de belangrijkste private partijen ABN en ING zien het plan zitten', zegt Jan Stoutenbeek, projectleider van de Zuidas namens de gemeente Amsterdam. 'In september komt het rapport van Elco Brinkman uit, te vergelijken met een ondernemingsplan waaronder iedereen zijn handtekening moet gaan zetten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden