Column

Alles om een vergrijzend publiek te verjongen

Ziggo geeft YouTubers zendtijd op de ouderwetse tv.

Beeld thinkstock

Defano Holwijn houdt geblinddoekt een glazen schaal boven zijn hoofd. Voor zijn neus staat een andere bak, gevuld met wattenbollen. Met een lepel moet Defano zo veel mogelijk van die bollen in de schaal op zijn kop scheppen. Thomas Smagge, de andere presentator van het entertainmentprogramma AAA!!!, blijkt er even later een stuk minder goed in. De kijker mag een opdracht verzinnen voor de verliezer van deze 'cotton ball challenge'.

'Challenges' als de wattenbollenwedstrijd zijn een terugkerend dingetje op de kanalen van populaire YouTubers als Defano en Thomas, ook wel Theaumes. Sinds deze week komen ze ook op tv. Ziggo lanceerde maandag een nieuwe zender, bedacht en gemaakt door veertien jonge YouTubers, onder wie deze twee. Hun programma's vallen onder de naam #First en worden elke doordeweekse dag van half 4 tot half 5 uitgezonden op kanaal 13. Ze richten zich op 13- tot 19-jarigen.

Wat zag deze niet eens zó royaal buiten de doelgroep vallende kijker op de tweede dag van #First, naast die wattenbollentoestand? Nou, bijvoorbeeld hoe Defano en Thomas lachend, gierend, brullend met gekke dingen belegde tosti's probeerden: eentje met meelwormen en eentje met pindakaas en winegums.

Darcy, van het YouTube-kanaal Theemutsen, beantwoordde kijkersvragen over de liefde. 'Lieve Darcy. Mijn vriendin en ik zijn verliefd op dezelfde jongen. We hebben afgesproken dat geen van ons iets met hem doet, maar ik vind hem echt heel leuk. Waar kies ik voor? Mijn vriendin of mijn droomprins?'

AAA!!! ging geheel volgens de verwachting nergens over. De best bekeken filmpjes van beroemde YouTubers als Enzo Knol gaan nergens over. Als er iets is waar je als 18-plusser niks van dient te snappen, dan is het wel van het kinderfeest dat kijken naar eindeloze video's over het wel héél dagelijkse leven van héél gewone jongeren voor miljoenen later geborenen is. Als oudere spieder mag, nee, moet je je buitengesloten voelen.

In hun uur tv beloven makers als Defano en Thomas niet veel anders te doen dan online. Zodoende zou #First, beschikbaar voor de 4,1 miljoen abonnees van Ziggo en uitgesmeerd als antirimpelcrème tegen een vergrijzend kijkerspubliek, nog best weleens effectief kunnen zijn. De YouTubers die betrokken zijn bij de zender hebben samen ongeveer anderhalf miljoen toegewijde volgers op hun onlinekanalen. Zij zijn het gewend om op een vast tijdstip in te klokken voor een nieuwe video van hun favoriet.

'Dit is #First', begon Thomas dinsdag zijn manifest over 'oude televisie'. 'Tv voor mensen die geen tv meer kijken. [...] Vanaf vandaag gaan we tv maken zoals wij dat willen. Geen doodvergaderde formats, geen programma's voor jongeren die bedacht zijn door oudere mensen die denken dat ze nog jong zijn, geen kandidaten van een castingbureau en geen geforceerde rommel. Wij doen niet aan spanningsbogen, diepgang, zware emoties of overgeproduceerde programma's. En als je daar geen zin in hebt, dan kijk je toch gewoon lekker niet?'

Ik weet wat mij te doen staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden