Alles gaat mis, de manager krijgt de schuld

Jurylid McKellar herkent nog geen persoonlijke voorkeur van de programmeur. 'Simon Field moet wel een complex karakter hebben.'..

Een 'liefdevolle wraakactie' noemt Don McKellar zijn korte film A Word from the Management, te zien op het filmfestival Rotterdam. In het filmpje, gemaakt ter ere van de vijfentwintigste editie van het filmfestival van Toronto, spreekt McKellar het publiek toe en haalt hij herinneringen op aan de tijd dat hij als theatermanager voor het festival in zijn thuisstad werkte. Er ging veel mis, het publiek was lastig, en de manager kreeg altijd de schuld.

Die periode ligt nu ver achter hem, maar nog altijd hangt McKellar op festivals rond. In Rotterdam zit hij in de jury van de Tiger Awards Competitie. Zelf werd hij veelvuldig bekroond met prijzen voor zijn scenario's (32 Short Films about Glenn Gould, The Red Violin), zijn rollen (in Exotica, eXistenZ) en zijn speelfilmdebuut Last Night. Ook schreef hij de door de VPRO uitgezonden tv-serie Twitch City, waarin hij zelf de hoofdrol speelt van de door pleinvrees aan huis gekluisterde tv-junk Curtis.

'Ik heb de verschillende disciplines van begin af aan door elkaar gehaald,' verklaart McKellar zijn veelzijdigheid. 'Ik begon in het theater, bij een experimenteel ensemble, waar het normaal was dat je zowel schreef als acteerde als regisseerde. Voor mij zijn het verschillende uitingen van dezelfde kunst.'

McKellar is niet van plan het een of het ander op te geven. Hij werkt op dit moment aan het scenario van zijn tweede speelfilm, en zal ook blijven acteren. 'Ik denk dat ik het alledrie ongeveer even goed kan.'

Als jurylid wacht hem een andere taak: het beoordelen van collega-regisseurs. 'Zoals veel filmmakers heb ik gemengde gevoelens over jury's', zegt McKellar. 'Maar in de opzet van de competitie in Rotterdam kan ik me goed vinden. Het is goed films van beginnende regisseurs in de schijnwerpers te plaatsen, films die anders ondersneeuwen in het grote aanbod. En ik vind het sympathiek dat er drie gelijkwaardige prijzen worden uitgereikt. Daarmee haal je het competitie-element een beetje weg; het draait echt om het stimuleren van talent.'

De drie winnaars worden zaterdag bekendgemaakt. Over de films die hij tot nu toe heeft gezien wil McKellar begrijpelijkerwijs weinig kwijt. 'Ze zijn in ieder geval verschrikkelijk gevarieerd, zowel in kwaliteit als in stijl, toon en onderwerp. Op de meeste festivals herken je in de verschillende programma-onderdelen de persoonlijke voorkeur van de programmeur, maar van Simon Field heb ik nog geen hoogte weten te krijgen. Hij moet wel een complex karakter hebben.'

McKellar kent de waarde van festivalprijzen; ze hebben zijn carrière aardig vooruit geholpen. Zonder de bekroningen en de bijbehorende aandacht voor zijn filmscenario's had hij Last Night niet kunnen regisseren, en zonder het goed onthaalde Last Night was er van de tv-serie Twitch City niks terechtgekomen. 'Het is een tamelijk absurde serie, waarin ik mijn slechte ervaringen met huisgenoten en katten van me af heb kunnen schrijven. Het verbaasde me dat de Canadese nationale omroep het wilde produceren.'

In Twitch City speelt McKellar samen met actrice Molly Parker; de afleveringen werden geregisseerd door Bruce McDonald, voor wiens films Roadkill en Highway 61 McKellar het scenario schreef. Samen met collega-acteurs en -regisseurs als Atom Egoyan, Sarah Polley en David Cronenberg vormen zij het gezicht van de Canadese filmwereld. Ze duiken voortdurend in elkaars films op en lijken een hechte club te vormen.

'We zijn allemaal met elkaar bevriend. Misschien stel ik het me te idealistisch voor, maar ik geloof niet dat er sprake is van onderlinge competitie. Ieder van ons maakt zijn eigen, sterk persoonlijke films. Er is geen reden voor jaloezie. Het is trouwens moeilijk om elkaar niet tegen te komen en samenwerking uit de weg te gaan. Canada is een klein landje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden