Alleen op de wereld

Het beroemde boek wordt een reisdicht dat het lelijke overslaat en halt houdt bij de schoonheid.

Dans


****


Alleen op de wereld, door Maas Theater en Dans


Vanaf 8 jaar. 19/1, Rotterdamse Schouwburg. Tournee t/m 21/4. Maastd.nl


Rémi is in elk geval niet alleen. Sterker nog: hij is meestal met drie of vier, soms met meer. Bijna alle elf acteurs en dansers spelen wel eens Remi in de grote zaalproductie Alleen op de wereld van MAAS Theater en Dans. Zijn dialoogjes gaan van mond tot mond. De groep meldt bij aanvang dat ze van het beroemde boek van Hector Malot uit 1878, meer níet dan wél zullen spelen. Ze 'bladeren' door de 400 pagina's, negeren uitweidingen over armoedige milieus, houden halt bij de schoonheid van 'biggelen' (een verwijzing naar het tranentrekkende karakter van het boek) en brengen het uitvoerige happy end terug tot één feestelijk dansbeeld tegen een arcadisch landschap.


Ondertussen vertolkt iedereen de dappere jongen die nest na nest verliest tijdens een zware tocht vol ontberingen door bitterkoud Frankrijk. Ze stappen even zo makkelijk - petje op, petje af - in de huid van brute of minder brute uitbuiters die Remi op zijn pad treft. Zelfs de hongerige honden spelen ze na, alsook het aapje Joli-Coeur, een grappige rol van danser Inés Belda Nácher.


Regisseur Moniek Merkx bewerkte Alleen op de wereld in 2010 tot een klein locatieproject, waarin toneelschoolstudenten jong en oud meezogen in een reis door het boek. Nu, voor de grote zaal, stileert Merkx het boek tot vertellend danstheater. Klaus Jürgens tekent voor de ritmisch doorstappende 'reischoreografie'. Singer/songwriter Djurre de Haan (ook genaamd: awkward i) hoor je zachtjes roffelen op gitaar; soms komt hij op als een volwassen Rémi, ballads mijmerend in mineur, maar het Engels staat lang tussen hem en het (jeugdig) publiek in. Zeker in het eerste deel blijft Alleen op de wereld op afstand en mist de voorstelling uitnodigend contact met de zaal, hoe esthetisch de rondsjouwende groep ook oogt, onder krachtige aanvoering van een warme Romana Vrede. Zij neemt doortastend stiefmoeder Barbarin voor haar rekening, evenals de zonderlinge zwerver Vitalis.


Maar net als dit reisdicht-zonder- rekwisieten in een cadans dreigt te raken - een scherm dicteert de weersverandering - breekt de enscenering na een bevriezende sneeuwbui prachtig open. Een autoritaire weeshuisbaas torent woest boven iedereen uit, acteurs vertikken het wéér een hond te spelen, accordeonist Remco Sietsema bouwt een feestje en Rémi ontsnapt met spierballentaal uit een gevangenis (een stunt van Jurriën Remkes).


In het tweede deel komen de verschillende achtergronden van de performers (toneel, dans, mime en circus) fraai samen. Met als slot een ballet-scène uit Het Zwanenmeer, met zachtmoedige zielen in zwanendonzen manteltjes. Rémi is thuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden