Alleen na een sterfgeval stuurt Felicitas geen doos

Als 'een ruwe diamant', zo ziet Erik van de Beeten (37) het promotiebedrijf Felicitas waar hij sinds negen maanden de scepter zwaait....

Er is werk aan de winkel, weet Van de Beeten. Er werd namelijk nogal eens gemopperd over de agressieve verkooppraktijken die een aantal van de duizend hostesses die hij in dienst heeft er op nahouden.

Zo verhaalde een onthutste moeder onlangs in de Volkskrant over de onbeschaamde manier waarop zij was benaderd door een Felicitas-hostess. Deze had haar verzekerd dat het een promotie-actie van de plaatselijke middenstand betrof. Eenmaal binnen toverde ze het ene grote merk na het andere uit de 'blijde doos'.

Van de Beeten vindt dat het aantal klachten wel meevalt. Op 300 duizend bezoekjes kreeg de Consumentenbond dertien klachten binnen. Maar toch. 'Zo werken we niet meer', zegt Van de Beeten. 'Was voor oud-Felicitas de fabrikant het startpunt, tegenwoordig stellen we eerst vast aan welke producten de consument behoefte heeft. Daar zoeken we dan een merk bij.'

Aan kille product sampling wordt tijdens de housecall niet meer gedaan. Zo promoot Felicitas tegenwoordig ook Terre des Hommes en de Kankerbestrijding. Postbus 51 zou Van de Beeten er ook graag bij hebben.

Felicitas rukt al twee decennia uit onder de noemers Hello Baby (babies), Happy Day (trouwplannen) en Welcome Home (verhuizen). Elk pakket bevat andere merken. Van de Beeten, zelf vader van twee tweelingen - 'Ik heb meer luiers verschoond dan menige moeder' - vindt het een droomconcept.

Felicitas heeft op dit moment 570 duizend aanvragen voor een bezoek op de plank liggen. 'Toen ik voor het eerst met een hostess meeging, wist ik niet wat ik zag. Ik had mijn jas nog niet uit, of ik hing al boven een wieg. Bakje koffie erbij, echt gezellig. Het merendeel van de bezoeken moeten wíj nog altijd beëindigen.'

Je kunt er ook anders tegenaan kijken. De bezoekjes van Felicitas treffen scherp afgebakende doelgroepen genadeloos in het hart. Onder het genot van zijn eigen kopje koffie krijgt de klant producten gedemonstreerd in een ideale setting voor fabrikanten. Die ervaren ongericht adverteren via televisie, krant, tijdschrift of radio namelijk als steeds minder efficiënt. Bij het huisbezoek van Felicitas heeft de consument tenminste aandacht voor de commerciële boodschap.

Felicitas werkt samen met driehonderd fabrikanten en drieduizend retailers. Een greep uit het bestand: Center Parcs, ABN Amro, Sphinx (fabrikant van sanitair), Otrivin, Nutricia, Bonduelle, Honig ('Als mensen een nieuwe keuken krijgen, hebben ze ook ineens meer aandacht voor koken'), Albert Heijn, 'een paar speelgoed-jongens', Pampers, Desso-tapijt, parketvloeren en Allways.

Ook al zitten in het bestand fabrikanten die elkaar op leven en dood beconcurreren - denk alleen al aan Procter & Gamble en Unilever - , de hostess gaat nooit met twee merken luiers in haar mandje op pad. 'Een klant gaat dan vragen welk merk de hostess het beste vindt. Dat is niet ethisch verantwoord. Daarom maken wij de product-selectie zelf.'

'Happy discontinuïteiten', noemt Felicitas de unieke gebeurtenissen als trouwen, kinderen krijgen, oma of opa worden en verhuizen. 'Discontinu' omdat ze het leven onderbreken; 'happy' omdat het bovenal vrolijke gbeurtenissen zijn.

In de markten waarop het bedrijf actief is, is goud geld te verdienen. Naar schatting 185 duizend Nederlanders krijgen per jaar een baby, er verhuizen er 600 duizend, 72 duizend paren lopen met trouwplannen rond en 360 duizend senioren staan op het punt opa en oma te worden. Gezamenlijk geven zij per jaar zo'n 11 miljard gulden uit aan spulletjes om de gelukkige gebeurtenissen luister bij te zetten. Van de Beeten wil dan ook zo snel mogelijk het aantal huisbezoeken opvoeren naar zo'n 750 duizend per jaar.

Verder wil hij binnenkort het Hello Future pakket lanceren, dat bestemd is voor aanstaande opa's en oma's die wel wat voorlichting over Nintendo, Barbie en fotocamera's kunnen gebruiken. Dat hij daarmee en passant in contact komt met de omvangrijke seniorenmarkt, noemt hij een 'prettige bijkomstigheid'.

Er zijn grenzen aan de formule. 'In theorie zou je het verliezen van een dierbare ook onder deze noemer kunnen plaatsen. Ik vind echter niet dat je moet zeggen: ''God, dat is ook een leuke doelgroep, daar moet ik ook maar eens heen.'' Dan denk ik eerder aan buitenlanders die voor het eerst Nederland binnen komen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden