'Alleen het cement maken ze hier zelf'

De bouwsector ondervindt last van forse vraaguitval als gevolg van de crisis. Op zoek naar werk komen steeds meer bedrijven in het Midden-Oosten uit, waar tientallen kolossale projecten op stapel staan....

Voor de gemiddelde Nederlandse aannemer, architect of deurenleverancier in crisistijd moet de website van King Abdullah-City iets hebben van een natte droom. Waar zijn dagelijkse praktijk de laatste tijd wordt gekleurd door zaken als vraaguitval en werktijdverkorting, wordt aan de Rode Zeekust in Saoedi-Arabië, op een uur rijden van Mekka, een stad uit de grond gestampt alsof de wereldwijde economische krimp slechts een boos sprookje is.

De stad, die in 2020 moet zijn voltooid, wordt als het aan de Saoediërs ligt het economische hart van de regio. De cijfers liegen er niet om: in de industriële zone van de stad moeten meer dan een miljoen mensen emplooi vinden, de zes zeehavens aan de randen van de stad zullen volgens de koning concurreren met de grootste havens ter wereld en tussen al het groen in de woonwijken worden 260 duizend appartementen en zo’n 60 duizend villa’s gebouwd.

Het goede nieuws voor de bouwsector en zijn toeleveranciers: in totaal zal er met het aanleggen van de stad zo’n 80 miljard dollar (58,5 miljard euro) zijn gemoeid. Nog beter nieuws: King Abdullah-stad is slechts een van de tientallen kolossale projecten die de komende jaren in de regio zullen worden gerealiseerd.

Volgens Emile Rademeyer, directeur van marktonderzoeksbureau Proleads, bedraagt de waarde van alle uitstaande projecten in het Midden-Oosten in totaal 3.000 miljard dollar. Kortom: wie op zoek is naar opdrachten moet zijn blik naar het Oosten richten.

Het is een prettig positief geluid in sombere tijden. Maar hadden we niet net overal gelezen en gehoord dat ook de bouw in de Golfstaat Dubai, dat afgelopen jaren het mekka was voor de internationale bouwwereld, totaal is stilgevallen door de crisis?

‘Dubai is echt een verhaal apart’, zegt Jochem Geheniau. Hij werkt bij de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel en ontwikkelde het programma Innovations from Holland, als uitvloeisel van een promotie van de Nederlandse bouwindustrie in het Verenigd Koninkrijk. Doel ervan is het promoten van Nederlandse bouwbedrijven en hun toeleveranciers, onder meer in het Midden-Oosten.

‘Dubai ligt op zijn gat doordat het geen eigen olie heeft en dus geen eigen geld. Het is een plek waar in de laatste jaren met speculatieve investeringen veelal slechte gebouwen zijn gebouwd.’

Innovations from Holland stond al in de steigers toen de crisis vorig jaar in alle hevigheid uitbrak, maar de malaise heeft het programma een extra duw in de rug gegeven, zegt Geheniau. ‘Toen de vraag bij veel bedrijven uit de bouwsector opeens hard terugliep, zijn we natuurlijk op zoek gegaan naar plaatsen waar nog wel geld wordt uitgegeven. Dan kom je snel in landen als Bahrein, Abu Dhabi, Qatar en Saoedi-Arabië.’

Boudewijn Roest, directeur van het Nederlandse sanitairmerk Marike, ziet ook grote mogelijkheden in het Midden-Oosten. Vooral voor toeleverende bedrijven liggen er volgens hem kansen. ‘Eigenlijk maken ze alleen het cement voor de gebouwen hier zelf. De rest wordt geïmporteerd’, zegt hij.

Roest weet waar hij het over heeft. Alle penthouses die zijn gebouwd op de stam van het palmeiland in Dubai zijn voorzien van zijn wasbakken. Hoewel voor zijn bedrijf West-Europa de belangrijkste markt zal blijven, is het Midden-Oosten de komende jaren ‘daarnaast absoluut topprioriteit’.

Roest is van plan binnenkort een eigen verkoopkantoor te openen in het Midden-Oosten.

Bolidt, een bedrijf uit Hendrik Ido Ambacht dat een veelheid aan verschillende kunststofvloeren maakt en legt (van gietvloeren en vloeren op sportvelden tot parkeerdekken en alternatieven voor teakvloeren), is al langer actief in het Midden-Oosten en zal er voorlopig zeker ook actief blijven, zegt Marry Verloop van het bedrijf. ‘Het zal niet onze hoofdactiviteit worden, maar er wordt daar zo veel geld uitgegeven dat je, zeker in deze tijden, wel gek bent als je daar niet aan de slag gaat.’

De bedrijven die nu al actief zijn in de regio zijn vooral partijen die er al eerder werkten. Geheniau moet in deze periode vooral Nederlandse bedrijven helpen die de eerste stap nog moeten zetten.

De grootste moeite zal ’m daarbij niet zitten in het wegnemen van koudwatervrees bij ondernemers, denkt Geheniau. ‘Ik zie concurrentie van andere landen die ook in dit gat duiken als de grootste uitdaging.’

De marketeer in hem weet echter al lang hoe hij Nederland moet verkopen. ‘We staan internationaal bekend als een land dat ontzettend veel ervaring heeft met bouwen op en rond het water. Daarnaast zijn we gewend aan complexe bouwprocedures en bouwen in de kleine ruimte. En dan hebben we ook nog een grote naam op het gebied van design. Als dat niet verkoopt, weet ik het ook niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden